יש חוויה בסופרמרקט שלי: החוקים החדשים של הקמעונאות

 כשאמזון קנתה את רשת הול פודס לפני כשנתיים היא אולי הבהילה כמה רשתות שיווק. אבל לדבריה של מנהלת חוויית לקוחות בחברת הרשי, סוזן ג׳ונס, מה שהחברה עושה היום הוא הדבר שאמור לגרום לרשתות להקדיש הרבה מאוד מחשבה לדרך שבה הן לא עומדות בצרכי הלקוחות. כולם בתעשייה מכירים את אמזון גו - כ-12 סניפי חנויות נוחות קטנות ללא קופות. מה שפחות מוכר הוא הרמה שבה חנויות הגו משמשות כמעבדה למה שעשוי להיות התקפה כוללת על השוק.  לפי דוח שפורסם לאחרונה, הפרויקט שבסופו של דבר יהפוך לאמזון גו לא כוון בתחילה לענף ספציפי. אמזון רצתה לחדור לשוק הקמעונאות הפיזית, אבל לא ידעה אם המשמעות היא תחרות עם רשת חנויות הכלבו מייסי׳ס בתחום ההלבשה ואביזרי האופנה, עם רשת בסט באי בתחום מכשירי האלקטרוניקה או עם כל חנות אחרת שמוכרת כל סוג של מוצר. לכן, אמזון השקיעה שנים ומיליוני דולרים בחיפוש אחר מגזר שביצועיו נמוכים מהפוטנציאל שלו. לדברי ג׳ונס, הנקודה לא הייתה להתחרות עם מתחרה אחד ספציפי, אלא פשוט להתחרות. נקודה.  ״הקדשתי חלק ניכר מהקריירה שלו ללימוד האופן שבו הקונים גם מתענגים על חוויות הקנייה שלהם וגם מתוסכלים מהן״, אומרת ג׳ונס ומוסיפה שהכניסה של אמזון לעולם חדש נוסף היא הוכחה לכך שאם הרשתות אינן חושבות באופן קבוע על שינוי ציפיות הלקוחות, מישהו אחר יעשה את זה. קל לראות למה אמזון בחרה בסופו של דבר בקמעונאות המזון. באופן כללי, הענף הזה לא הסתגל במהירות לחוויה ששמה את הלקוחות במרכז, זאת שמנחה את כל קו המחשבה של אחת החברות הכי מצליחות בעולם. אבל העובדה היא שכל הרשתות והקמעונאים נמצאים במעמד לא נוח כי לגמרי במקרה, החנויות הפיזית של קמעונאות המזון פשוט מציעות הרבה מאוד הזדמנויות ברורות לעין. התהליך של שיפור המדד החשוב ביותר לענף הקמעונאות, היינו מכירות פר מטר רבוע, ללא ספק התהפך על פיו בעשור האחרון מפני שיותר ויותר קונים נשארים בבית וקונים אונליין. זאת גם הסיבה לכך שמספר החנויות הפיזיות הנסגרות מדי שנה ממשיך לשבור שיאים חדשים מדי שנה.   ג׳ונס טוענת שאם הייתם נכנסים לכל סוג של חנות לפני עשור, לדוגמה, הייתם מוצאים מחלקה שלמה שמוקדשת לחיתולים, אחרת למגבות נייר ואולי אחת נוספת לנייר טואלט. אבל היום החשיבה הזאת כבר לא עובדת. צרכנים רבים בארצות הברית מקבלים סוג זה של מוצרים באמצעות שירותי מנויים שמספקים אותם ישירות לפתח ביתם פעם בחודש.  מודל המנוי מייצג שינוי מהותי מנקודת המבט של קמעונאי המזון ומשפיע על גודל הנכסים הפיזיים שנדרשים להם. אבל הלקח מעלייתה של אמזון בתחום חושף עובדה חשובה: אף אחד לא מסתגל במהירות הנדרשת.  כל זה מתרחש לצד עלייתה של כלכלת החוויה, שגורמת לעלייה חדה בחוויות קנייה. מקמעונאי המזון מצופה כעת לעניין ולבדר קונים, ובו בזמן לעשות ככל שאפשר כדי להימנע מלעכב אותם. מכאן נובעות החנויות ללא קופה של אמזון גו - האזור שהוא צוואר הבקבוק המסורתי של כל חנות קמעונאות פיזית באשר היא - שזכו לביקורות נלהבות מהצרכנים.  אז איך, לפי ג׳ונס, יכולים קמעונאי המזון להציע רלוונטיות ולפגוש את הלקוחות במקום שבו הם נמצאים?   ספרו סיפור: על קמעונאי המזון להבין שכדי לנקוט בגישת הסיפור, על הצרכנים להיות גיבורי הסיפור שלהם. מה שהופך סיפור למעניין הוא הבעיה שמנסים לפתור. זה יכול להיות משהו פשוט כמו ההצעה של שני מוצרים שלא תמיד חולקים מדף, כמו רוטב לסלט, עלים לסלט וקרוטונים, שמבהירה ללקוחות שאתם לוקחים בחשבון את הדרכים האינטואיטיביות שבהן הם עורכים קניות במקום להישאר עם הדרך הרגילה. או, כדוגמה קיצונית יותר, חקו כמה וכמה רשתות שיווק, בייחוד הול פודס שבבעלותה של אמזון, ואת הגינות או החוות השלמות שהן הקימו. לא משנה איך תעשו את זה, התחילו עם הפתרון שאתם רוצים להציע ללקוחות ואז המשיכו משם.  עזרו לצרכנים לחשוב מעבר למכירה: תפקידם החדש של המותגים הוא להיות מנטורים ועוזרים, ולספק כל דבר שהצרכנים זקוקים לו כדי לא רק לפתור את הבעיות של הרגע הנוכחי אלא גם לתת להם פלטפורמה לצאת ולדבר על זה עם אחרים. זכרו שלרשותם של הצרכנים של היום עומדות פלטפורמות עוצמתיות שמאפשרות להם לשתף בחוויות שלהם, לטובה או לרעה. לא מדובר רק על אנשים שנכנסים לפייסבוק או לאינסטגרם ומדברים על החטיף החדש הטעים והמדהים שהם קנו, אלא גם על שיתוף של תמונות עם בני משפחה. הקנייה היא רק דלק לחוויה.    צאו מחוץ לקופסת הסחורה: כקמעונאים מודרניים, עליכם לצפות שהלקוחות רוצים הכול - נוחות, ערך וחוויה. ויש דוגמאות מצוינות לכך שהקמעונאים מוציאים לפועל את התפישה הזאת, כמו רשתות הייוי ו-וגמנס, שמציעות לקונים לשבת לאכול בסניפים בזמן שהן מזרזות את תהליך הקנייה בעזרת גרסאות משלהן לקנייה אונליין ואיסוף אופליין.  סוג זה של מולטיטסקינג הוא אפשרי אם אתם מוכנים לא להפסיק ללמוד לעולם, טוענת ג׳ונס. היא מציעה לכם לערוך ניסויים קטנים וללמוד מהם כמה שרק תוכלו - בין אם מדובר במדדים כלכליים או במשוב מעובדי החנות. שינויים קטנים ושיפורים תמידיים הם הרגל שלא פשוט לאמץ אותו. אבל אם תעשו שני דברים אלה כשאתם תמיד חושבים על הלקוחות שלכם, לא רק תשרדו אלא גם תהיו תחרותיים.   ​

חדשנות מוצרית קצת שונה: ככה רותמים את כוח הקנייה האדיר של בני ה-50 ומעלה

 מחקר שנערך לאחרונה על ידי חברת המזון קולינרי ויז׳ן וכלל 500 צרכנים מבוגרים, בני 55 ומעלה, מצא שהדור המבוגר רוצה לאכול מזון איכותי. ובעוד שמזון בריא חשוב להם, הם לא מוכנים להתפשר על הטעם. ״אין ספק שלדור הבייבי בום יש ציפיות שונות משהיו לדורות שקדמו לו״, אמר טוד לינדזי, מנהל פיתוח עסקי בחברת הקייטרינג גלנדייל סיניור, שמספקת ארוחות למרכזי דיור מוגן. ״הם מלומדים, אמידים וטיילו הרבה בעולם. הם רוצים טבעוני, צמחוני, אורגני, סושי ובריא - הם רוצים הכול״.אחת החברות שאכן רותמת את כוח הקנייה העצום של הדור המבוגר היא פרניאל, סטארט-אפ שמבוסס בקליפורניה והשיק לאחרונה מוצר חדש: משקה לא חלבי מבוסס צמחים לצרכנים בני 50 ומעלה. המשקה מכיל תערובת של סיבים, ויטמינים וחלבון מהצומח כדי לעזור לגוף להתבגר בדרך בריאה על ידי מיקוד בבריאותם של מערכת העיכול, העצמות והמוח. המוצר לא מכיל לקטוז או כולסטרול, כך נמסר מהחברה, וגם לא חומרי טעם או צבע מלאכותיים, ממתיקים, גלוטן, חומרים משמרים או חומרים מהחי.  שני מייסדי החברה, ברנט טיילור ושרה בונהאם, אמרו שחדשנות היא מה שחסר לצרכנים בני ה-50 פלוס ולכן הם החליטו לפתח מוצר צמחי לפלח שאותו הם מכנים ״הדמוגרפיה הנשכחת״. החברה ציינה ש-10,000 אמריקאים מגיעים לגיל 65 מדי יום, 8% מהאוכלוסייה הם בני 65 ומעלה, והאוכלוסייה צפויה לצמוח ב-13% עד 2030. השוק לבני 50 ומעלה מהווה 39% מכלל המכירות המקוונות, אבל רק 1% מהחדשנות העולמית ו-10% מתקציבי השיווק מוקדשים לדמוגרפיה הזאת, לפי פרניאל.   התובנותנראה שפרניאל הולכת בנתיב שונה ממרבית מותגי המזון ומתמקדת בדמוגרפיה הנשכחת הזאת. השילוב של הגישה השיווקית הזאת עם משקה לא חלבי, תואם שתי מגמות פופולריות ולדברי החברה, גם מציע את אותו חלבון שלם ורמות תזונה שקיימים בחלב מהחי. מייסדי החברה מגיעים שניהם מרקע של מזון צמחי. ברנט טיילור היה שותף לייסוד המותג המצליח לתחליפי בשר, ביונד מיט. הוא עזב את החברה ב-2016 והחל להתמקד בדמוגרפיה המבוגרת שרוצה מוצרים בריאים יותר ומבוססי צמחים. שרה בונהם הייתה מנכ״ל ומייסדת שותפה של וילואו קאפ, שייצרה תחליפים צמחיים לשמנת לקפה מן החי. טיילור אמר שיש לא מעט תסכול מכך שבני דור הבייבי בום נשכחו בענף המזון והמשקה. וזה לא בגלל שהדור המבוגר לא מתעניין בחלופות מבוססות הצמחים, אלא שחברות המזון עסוקות במיקוד בבני דור המילניום וה-Z. שוק תחליפי החלב הוא תחום צפוף במיוחד בימים אלה, אבל המוצר הראשון של פרניאל יכול לבלוט בזכות הבידול והמיקוד בצרכנים המבוגרים. כרגע, הוא נמכר רק באונליין ועל פי המכירות הללו תוכל החברה ללמוד עוד על ההעדפות של קהל היעד שלה, לפני שתשיק את המוצר בחנויות קמעונאיות. יתרון נוסף שיש למוצר הוא שהוא איננו מתייג את עצמו כחלב, מונח שעורר מחלוקת בקרב ענף החלב. במקום זה, על חלקו הקדמי של הקרטון מתנוססות המילים ״משקה מזין לא חלבי״, לצד שם החברה. מהלך שיווקי זה יכול להגדיל את סיכויי ההצלחה, יחד עם היתרונות הבריאותיים המודגשים שלו, הרלוונטיים לצרכנים המבוגרים יותר. ​      *צילומים: Shutterstock, Freepik

אמזון הוכיחה: ביטול הת​ורים בקופות משפר חוויית קניה ומגדיל מכירות

 כפי שהוכיחה התנופה האדירה של אמזון גו, התעשייה מתרחקת מנקודות המכירה המסורתיות וההצלחה של אמזון היא דוגמה לאופן שבו נקודות המכירה, נאמנות ותשלומים מתמזגים לאחד. ההנחה היא פשוטה: בטלו את התורים בקופות ואפשרו קניות בקלות. האם אתם מסוגלים לדמיין שלעולם לא תצטרכו עוד לעמוד בתור לקופה בחנות מכולת או בסופרמרקט? אמזון מסוגלת, אבל היא לא החברה היחידה שחושבת על עולם קמעונאי חופשי מתורים.  הקונספט אמזון גו מתחילה באפליקציה. כשהם נכנסים לחנות אמזון, הקונים סורקים קוד בסמרטפון שלהם, כאשר המכשיר משמש כעגלת קניות וירטואלית. כשהקונים אוספים את המוצרים שלהם בחנות, חיישני משקל ומצלמות בחנות מזהות את המוצר, את הכמות ואת המחיר פר-פריט ומתקשרות את המידע הזה חזרה לעגלה הווירטואלית שבסמרטפון של הקונה. ברגע שהקונים אספו את כל המוצרים שהם רצו ומוכנים לעזוב את החנות, הם פשוט יוצאים מהדלת. בלי תורים בקופות – נקודה. האפליקציה משתמשת בשיטת התשלום שנבחרה מראש על ידי הקונים וכשאלה מתקרבים לדלת היציאה, הם אוטומטית מחויבים על סכום הקנייה. מה תגידו על זה?  התגובה של התעשייה לאמזון גו  אבל אמזון גו לא לבד. קמעונאים אחרים שמו לב למהלך ויוצרים אף הם חוויות חלקות משלהם. וולמארט עורכת ניסוי עם קונספט חדש ברשת Sam’s Club שלה שנועדה לחברי מועדון בלבד, קונספט שעשוי להיות מתחרה ראוי לחנויות החופשיות מקופות של אמזון. החנות מציעה חוויה דיגיטלית, כולל מערכת תשלום עצמי סלולרית Scan & Go, תהליך הצטרפות מהיר למועדון, החזרים בשירות עצמי, איסוף הזמנה מהיום להיום ואפשרויות משלוח. ולא רק וולמארט. רשתות מזון ונוחות גדולות פונות לארנקים הסלולריים כדי לעזור להפחית את התורים בקופות. למשל, לא מזמן השיקה רשת סבן אילבן פיילוט של קופות תשלום עצמי סלולרי. יותר מאשר הנוחות שהם מספקים, הארנקים הסלולריים הופכים במהירות לחלק בלתי נפרד מהעולם המשתנה של התשלומים. הכנסות התשלומים הסלולריים צפויות לעלות מ-930 מיליארד ב-2018 ליותר מטריליון דולר ב-2019. קמעונאים שמקבלים תשלומים באמצעות הארנק הסלולרי בנקודות המכירה מציעים ללקוחות שלהם את חוויית התשלום החלקה ביותר הזמינה להם. מי שלא יאמץ את הארנקים הסלולריים עלול להפסיד הזדמנויות אדירות בשוק.   המסקנה אמזון היא שחקנית עוצמתית וחדשנית. אין ספק שמגמות ורצונות הצרכנים השתנו ואמזון מתמודדת עם הנקודות הכואבות שלהם בצורה ישירה ואפקטיבית. והנקודות הכואבות הללו אינן ייחודיות רק לקמעונאות הפיזית; גם הקמעונאים המקוונים עומדים בפני אותם האתגרים.לכן, אם חוויית הקופה בחנות שלכם, או בחנות המקוונת שלכם, איננה משפרת את הנוחות והופכת את חוויית הלקוח לכמה שפחות מציקה, כדאי שתתנו לקמעונאים החדשניים לשמש לכם דוגמה.  ​ 

המוצרים החדשניים ביותר מוכיחים עד כמה מגמת הבריאות חזקה​

   באמצע חודש ינואר התקיימה תערוכת וינטר פאנסי פוד שואו, שנותנת הצצה לעתיד המזון והמשקאות ולטרנדים החמים ביותר בתחום. כחודשיים לאחר מכן, בתחילת מרץ, התקיימה התערוכה השנתית אקספו ווסט - האירוע הגדול בעולם למוצרים טבעיים, אורגניים ובריאים. המשותף לשני האירועים? חדשנות מקיר לקיר ודגש משמעותי על בריאות, טריות ואיכות. הרי לפניכם מצעד חמשת המוצרים החדשניים ביותר שלנו. 1. יוזו תוסס ​חברת המשקאות היפנית קימינו דרינקס מתמקדת בייצור של משקאות בריאים בטעמים יפנים אותנטיים. ההיצע הראשון שלהם הוא משקה מוגז שעשוי ממיץ יוזו טרי עם קמצוץ של סוכר קנים אורגני. המשקה הוא האיזון המושלם בין מתוק לחמוץ שמבליט את טעמו של פרי היוזו הארומטי, שהוא חלק בלתי נפרד מהמטבח היפני במשך מאות שנים.   2. קרוקטים קפואים זה אולי נשמע כמו אוכל לא בריא בעליל - גם מטוגן, גם גבינה וגם קפוא - אבל הקרוקטים הקפואים של חברת אלזוורת׳ קואופרטיב קרימרי הם איכותיים והכי בריאים שאפשר. הם עשויים מגבינה שלא מכילה צבעי מאכל או חומרים משמרים, ומיוצרת מחלב שמקורו בחוות משפחתיות ובבעלי חיים אוכלי עשב. הקרוקטים מגיעים בטעמי גבינת צ׳דר, חובצה (שמוכר יותר בשמו המסחרי ריויון) וגבינת באפלו חריפה, ונמכרים כשהם קפואים ומוכנים לטיגון.     3. חלב A2 בטעם ג'ינג'ר כורכום  נתחיל בתשובה לשאלה שככל הנראה רבים מכם שואלים כרגע: מה זה חלב A2? ובכן, בקצרה, פרות מייצרות חלב שמכיל חלבון A2 אבל עם השנים, גן שנקרא חלבון A1 עשה גם הוא את דרכו לחלב שלנו. מחקרים סבורים שהתגובה האלרגית או קשיי העיכול שנגרמים מחלב - כולל מחלות אוטואימוניות - הם תולדה של צריכת חלבון A1. לכן, אנשים רבים מאבחנים את עצמם כרגישים ללקטוז. בבדיקות שערכה חברת אלכסנדר פמילי פרם התברר ש-80-90% מהאנשים שסבורים שהם רגישים ללקטוז למעשה רגישים לחלבון A1. חלק גדול מהאנשים האלה יכולים לצרוך חלב A2 בלי לסבול מתופעות לוואי וללא בעיות. החברה מוודאה שכל הפרות שלה מייצרות חלב אורגני A2 וניזונות מעשב. חלב הגי׳נג׳ר כורכום של אלכסנדר פמילי פרם מועשר בוויטמינים ובאומגה 6 ו-3 ממקורות טבעיים, ועשיר בטעם, כולל מעט סוכר קנים אורגני. החלב יכול לשמש לשתייה כך סתם או כתוספת לשייקים ולמשקאות קפה יצירתיים. החברה מייצרת גם חלב A2 בטעמי קרמל, שוקולד, וניל ואגנוג (משקה ביצים מסורתי שנצרך בחג המולד).  תמונה מכאן: https://alexandrefamilyfarm.com/products/ginger-tumeric-milk/  4. רוטב עגבניות מזן מורשת לפני 50 שנים, לעגבניות היה טעם אחר. עגבנייתי יותר. וזאת לא המצאה של אלה שעוד זוכרים, אלא מציאות מוכחת. לפני שחברות הזרעים התחילו להשביח זנים של עגבניות ולהתאים אותן לגידול תעשייתי, לעגבניות היה טעם עשיר יותר והן גם הכילו יותר ערכים תזונתיים. לכן, היום חקלאים וצרכנים רבים מתחילים לחזור לזנים של פעם.רוטב העגבניות של חברת נאפה ואלי טומטו קו הוא הראשון מסוגו בעולם שמיוצר כולו מעגבניות מורשת, לדברי החברה. אנשים שטעמו את הרוטב בתערוכה אמרו שהוא כל כך טעים עד שאפשר לחמם אותו ולאכול ככה, כמו מרק. הוא מתקתק, עשיר ובעל מרקם מצוין. הרוטב מכיל עלי קייל, גמבה, בצל ושום ללא תוספת סוכר.     5. חטיפים מפירות אמיתיים למרות שהוא מופיע בסוף הרשימה, זהו אחד המוצרים החדשניים ביותר מתערוכת אקספו ווסט: חטיפי הול פוד הטבעיים של ברייט פודס. מה שהופך את החטיפים המקוררים האלה לכל כך מיוחדים הוא שהם הראשונים שמיוצרים בטיפול בלחץ גבוה (HPP - תהליך שגורם להפחתה של המיקרואורגניזמים הלא רצויים במוצרי המזון). ובגלל שאף חברה מעולם לא ייצרה מוצר דומה, החברה הקדישה שלוש שנים תמימות לפיתוח, עד שהצליחה להגיע לתהליך הייצור המושלם בכוחות עצמה.לדברי מייסד החברה, ברנדן שייפר, ״זה לא היה פשוט בכלל. אף אחד מעולם לא ייצר חטיפים מתוצרת טרייה קודם לכן, ובטח שלא בשיטת HPP, והיו לנו הרבה מאוד סוגיות לפתור. איך משלבים ירקות ופירות טריים בחטיף ועדיין שומרים על כל המיץ והסיבים הבריאים? איך עושים את זה בלי לאבד את החומרים הכימיים המקשרים? איך גורמים לטעם של החטיף להישמר במשך 80-90 יום בלי לאפות אותו? והכי חשוב - איך גורמים לו להיות מאוד מאוד טעים?״ובכן, כל העבודה הקשה בהחלט השתלמה כי התגובות היו נלהבות.החטיף של ברייט פורדס מגיע בארבעה טעמים - אשווגנדה (צמח מרפא שעוזר להתמודד עם לחץ נפשי), מאקה (אבקה צמחית שנותנת אנרגיה ומעוררת), פרוביוטיקה וכורכום.    

האם כסף מזומן ייעלם מעולם הקמעונאות?​​

   חידה: מה אוניברסלי, נוח, אנונימי, ניתן להעברה במהירות - ואולי נהפך למיושן?תשובה: כסף מזומן, כמובן. בשעה שאמצעי תשלום אחרים התרבו, החל בכרטיסי אשראי, עבור בכרטיסי חיוב מיידי, כרטיסי מתנה וכרטיסי תשלום משולמים מראש, וכלה בתשלום בנייד ובארנק דיגיטלי, לתשלום המסורתי בכסף מזומן יוצאים מוניטין גרועים לאחרונה.NRF  (איחוד הקמעונאות הארצי של ארצות הברית ועוד 46 מדינות) יצא לבדוק מה שוויו של הכסף המזומן בעידן הדיגיטלי. אף שאין זו דעת הרוב, לא מעט קמעונאים רוצים שבעתיד לא יהיה כסף מזומן, למרות מעלותיו של הדולר, שעוד לא נס לחו. פרי קרמר, סגן נשיא בחברת הייעוץ האמריקאית בוסטון ריטייל פרטנרס, טוען שכ-80% מהקמעונאים כיום כבר ממילא מתנהלים בלי כסף מזומן - לא בהכרח מהחלטה מודעת, אלא בשל התגברות השימוש בכרטיסי תשלום.קמעונאים אוהבים את הקלות שבה אפשר לבצע עסקאות אלקטרוניות, ואף שקמעונאים רבים יחלקו על קביעה זו – קרמר טוען שנוחות השימוש שווה את המחיר הגבוה שגובים הבנקים באגרות על ביצוען."קמעונאים אינם מעוניינים לתפקד באמת כבנקים. זה לא המקום שבו הם מרוויחים", הוא אומר. "הרבה פחות יקר לתפעל כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי מאשר להתעסק במזומן, כי כסף מזומן דורש מעורבות של הרבה עובדים". מלורי דנקן, סגן נשיא בכיר ויועץ כללי של איחוד הקמעונאות הארצי של ארצות הברית ומומחה לתשלומים קמעונאיים, חולק על קביעה זו. אף שהוא מטיל ספק בנתון ש-80% מהקמעונאים כיום משתמשים בכרטיסי אשראי, הוא מודה שעסקות בכרטיסי אשראי "הם כנראה הרוב" בעולם הקמעונאות של היום, מגמה שמועצמת בזכות הפופולריות של כרטיסי חיוב מיידי בקרב בני דור המילניום. אבל בתשלום בכסף מזומן הקמעונאי מקבל את מלוא התמורה, 100 סנט לדולר, בעוד בנקים גובים עמלה של 3%-2% על כל עסקה שנעשית בכרטיס אשראי - תשלום שמסתכם ביותר מ-50 מיליארד דולר בכל תעשיית הקמעונאות בשנה; עניין זה גרר הן התדיינות משפטית והן חקיקה. העמלות שגובים כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי גבוהות בהרבה מעלות הטיפול במזומנים, אומר דנקן."כסף מזומן הוא אמצעי התשלום המועדף ובעל העלות הנמוכה ביותר בשביל רוב הקמעונאים", הוא אומר."מנקודת מבט של עלות, בשביל רוב הקמעונאים כסף מזומן הוא עדיין המלך".דמי העמלה כה גבוהים היום ש"בשורה התחתונה, הם הרסניים לסוחר" שמנסה לספוג את העלויות שלהם, אומר דאנקן, ולא מותיר לקמעונאים ברירה, אלא לגלם אותם במחירי הסחורה.  עולם נטול מזומנים  הרעיון של חברה שמתנהלת ללא כסף צובר תאוצה בעולם. במדינות סקנדינביה - שבדיה, דנמרק, נורבגיה ופינלנד, זו אף המדיניות הממשלתית. לפי הפדרל ריזרב, עסקאות שהתבצעו באופן, אלקטרוני, דיגיטלי ומקוון הניבו 617 מיליארד דולר ב-2016 לעומת כ-60 מיליארד דולר ב-2010 – יותר מפי עשרה.חברת שירותי הייעוץ, הטכנולוגיה והאאוטסורסינג קאפג'מניי העריכה את הצמיחה של תשלומים אלקטרוניים ודיגיטליים ב-2015 בכ-10% - במילים אחרות, עסקאות בסכום של 426 מיליארד דולר. "באופן כללי, היינו שמחים להיפטר (ממזומן) בשביל כל החברה", אומר אייר מיור, מייסד רשת המזון המהיר קלובר פוד לאב, המספקת לצרכנים מזון מהחווה היישר לשולחן, ומפעילה יותר מתריסר משאיות מזון ומסעדות בסביבת בוסטון. "אני לא אוהב להתעסק במזומן, שמהווה שיעור הולך וקטן ממחזור העסקים שלנו. אני חושב שזה מטרד עצום".אף שהמחיר של רוב המאכלים בתפריט הרשת עולים פחות מ-10 דולרים, מיור אומר שכסף מזומן אחראי רק לכ-20% מכלל המכירות של הרשת.זה המקום שההוצאות נאספות, הוא אומר, הקמעונאים צריכים לספור את המזומנים, לאבטח אותם, לחשב את הסיכון וההפסדים ולהפקיד אותם בבנק."טיפול בכסף מזומן אינו בחינם", הוא אומר, "אם מצרפים את כל ההוצאות, העלויות גבוהות למדי". מיור אומר שהוא "עדיין מעדיף לשלם את העלויות" לבנקים ולכרטיסי אשראי אפילו בעמלה של 3% מאשר לקבל תשלומים במזומן. למרות כל הסימנים המעידים על כך שבעתיד כנראה לא נשתמש בכסף מזומן, לא יהיה זה פשוט לקמעונאי ארצות הברית להשבית את פעילויותיהם העסקיות המתבצעות במזומן. שורה של שיקולים עומדת מאחורי הטענה, ובכללם עמדות צרכן, חוקים ותקנות - לא כל שכן 1.4 טריליון דולר אמריקאי שנמצאים במחזור הכלכלה העולמית, שהפדרל ריזרב רואה בה "חנות מהימנה של ערך". אמצעי תשלום רלוונטי ורב עוצמהתשלום בכסף מזומן אינו עומד להיעלם בקרוב, והוא נותר אמצעי תשלום רלוונטי ורב עוצמה.מחקרים של הפדרל ריזרב מראים שצרכנים מעדיפים לשלם במזומן בכחצי מכלל העסקות שעולות פחות מ-50 דולר, ומעדיפים להשתמש בכסף מזומן בתדירות גבוהה יותר מאשר בכרטיסי אשראי או בכרטיסי חיוב מיידי במגוון הוצאות שונות.נוסף על כך, לדברי הפדרל ריזרב, תשלומים של אדם לאדם נעשים כמעט באופן בלעדי במזומן, למרות הצמיחה של אמצעי תשלום אלקטרוניים דוגמת פייפאל וונמו. קרמר מכיר בכך שאף שתשלום בכרטיסי אשראי נפוץ מאוד בקרב קונים רבים, לצרכנים רבים בעלי הכנסה נמוכה אין חשבון בנק או שהם בעלי כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי מוגבלים, ולעתים אף אין להם כלל כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי.בעוד צרכנים מסוימים עשויים לאמץ שימוש בכרטיסי אשראי ותשלומים בטלפון הנייד, החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות טוענת שאחרים מעדיפים לשלם במזומן, כדי לא להשאיר רישומים אלקטרוניים. לפי חבר הקונגרס לשעבר מטקסס והמועמד לנשיאות המפלגה הליברטינית רון פול, המעבר לתשלומים אלקטרוניים מקוונים ודיגיטליים הוא כלי בידי מתכנני מדיניות כלכלית מרכזיים שרוצים "לחסל שימוש במטבע עובר לסוחר, כך שממשלות יוכלו לתעד, לשלוט ולהטיל מס על כל השוק". רון שוולין, מנהל מחלקת המחקר לשירותים פיננסיים של חברת קורנרסטון אדוויזרס, אומר שכוחות רבים תומכים בלהוסיף להסתמך באופן נרחב על כסף מזומן.שוולין חזה ב-2011 שיידרשו עוד 200 שנה עד שייעלם השימוש בכסף מזומן.אף שבחמש השנים האחרונות צצו והתרבו מכשירים חכמים ושיטות תשלום חלופיות שאולי קיצרו את טווח הזמן שחזה, שוולין נשאר נאמן לרוח התחזית שלו, המתארת כמבולגן ​​את נוף התשלומים בעתיד, שבו כל הכסף המזומן נהפך לתשלום דיגיטלי."המציאות היא שבטווח הזמן הקצר, 30-25 שנה מהיום, עדיין יפעלו כמה כוחות חזקים מאוד שישאירו את השימוש בכסף מזומן בחיים", הוא אומר.שוולין אומר שלנשיאת כסף מזומן בגוף יש סיכונים משלה, אך שאלות רבות מבחינות גישה, אבטחה ומדיניות נותרו בלא מענה כאשר מדובר בחברה שבה כל התשלומים נעשים באופן דיגיטלי ואלקטרוני."עוד לא התחלנו להתעסק בסוגי השאלות האלה", הוא אומר. "אם יש לך 100 דולר בכיס, אתה מסתכן בלאבד 100 דולר. אבל אם נתחיל להתרחק מתשלום במזומן ונעבור לאמצעי תשלום דיגיטליים ואלקטרוניים, אז פרצת אבטחה אינה מסכנת מאה דולר מכיסך, אלא יכולה  לסכן מאות או אלפי דולרים מכל החשבונות שלך". במילים פשוטות, אומר שוולין, "אנחנו עוד לא מוכנים".​​ 

רוחות של שינוי בסופרמרקטים האמריקאיים​

   על רקע האיום הגובר מצד הקניות באינטרנט, בסופרמרקטים המסורתיים נרשמת ירידה במכירות.רשתות ענק סוגרות סניפים, בעוד רשתות אחרות מתרחבות, והמפה הקמעונאית משתנה תכופות.רשת הסופרמקרטים הותיקה, Marsh, קיצצה באופן משמעותי את צוות עובדי המטה שלה, והצהירה כי תמשיך בסגירת סניפיה גם במהלך חודש מאי.לאחרונה סגרה מספר חנויות בזו אחר זו, ואף הפסיקה לשלם שכירות במספר מיקומים.החברה נקלעה לקשיים כלכליים בתחילת שנות ה-2000, ומאז נרכשה על ידי Sun Capital ב-2006. סמנכ"ל השיווק לשעבר של הרשת, מארק הקמן, ציין כי הוא רואה בכך את תחילת הסוף.הוא הוסיף כי Marsh ביצעה קיצוצים דרסטיים למדי בצוות המטה שלה, במיוחד בקרב עובדי מחלקת ה-IT ארוכת השנים. דבר המאותת על כך ששירותי התמיכה לחנויות הרשת יופחתו באופן דרסטי.סבב סגירת הסניפים האחרון יותיר את החברה עם כ-55 סניפים, כאשר עת נרכשה על ידי Sun Capital מנתה יותר מ-120 חנויות. האם הידיעה על סגירת החנויות תרחיק את הקונים מהסניפים המקומיים?רשת Whole Foods צפויה לפתוח חנות עד סוף השנה בעיר אינדיאנפוליס שבמדינת אינדיאנה, עיר הולדתה של Marsh. החנות תהיה במרחק רחובות ספורים בלבד מסופרמרקט Marsh שנפתח ב-2014.האם זהו איום נוסף איתו תאלץ רשת Marsh להתמודד?פתיחת הסניף החדש של Whole Foods, היא חלק מהגל עליו עלתה הרשת.הרשת מעמיקה את מאמציה לקדם את 365, החנויות מטעמה המתמקדות בחיסכון: מחירים נוחים יותר, שימוש במנורות LED, קירור באמצעות פחמן דו חמצני ותרומה של שאריות המזון. רשת 365 מבית Whole foods, פתחה בשבוע האחרון את הסניף הרביעי שלה בעיר אוסטין שבטקסס, המציע גם מזון מוכן ומשקאות בשיתוף Easy Tiger ו-Juice land.מנכ"ל 365, ג'ון מאקי, ציין כי עתיד הרשת החדשה עוד אינו ברור, וכי מוקדם מדי לספק תחזיות ארוכות טווח.עם זאת, החנויות העתידיות שיפתחו יהיו רוח רעננה של חווית קניות קלה יותר – דרך עיצוב, טכנולוגיה וניסיון.חדשות טובות נוספות מבית Whole Foods:תחזיות מבשרות כי Kroger, רשת הסופרמרקטים הגדולה ביותר בארצות הברית במונחי הכנסות, מעוניינת במיזוג עם Whole foods. תחזיות אלו עולות לאחר דיווחים כי המתחרה הטבעית של Kroger, Albertsons Cos., בוחנת אפשרות מיזוג עם Sprouts Farmers Markets.Kroger הינה ענקית מסורתית ושמרנית, ואילו Whole Foods מתמקדת במזון הטבעי והאורגני, ומיזוג ביניהן ייתן מענה לחולשות של שתי הרשתות, ויחזק אותן בתחרות בשוק המזון הקמעונאי.נכון להיום, עדיין אין הוכחות כי אכן התקיימו מגעים, אך Whole Foods הצהירה לאחרונה כי היא פתוחה להצעות משקיעים. The fresh market סוגרת 5 סניפיםשינויים נוספים מגיעים גם מכיוון רשת הגורמה, The fresh market, שתסגור אף היא חמישה סניפים בשבועות הקרובים, תוך המשך המאמצים למתג את עצמה כרשת עממית יותר, והשקת פורמט חדש לסניפים שיפתחו בעתיד. דוברות הרשת מסרה כי ההחלטה לסגור את חמשת הסניפים התקבלה לאחר שיקול דעת זהיר של אסטרגיית הצמיחה הכוללת והביצועים לטווח הארוך של החברה.עוד מסרה החברה כי בשלב זה לא מתוכנת סגירה של סניפים נוספים.החברה, שהציבה את עצמה זמן רב כרשת סופרמרקטים יוקרתית, השיקה את הגישה החדשה שלה בשלושה סופרמרקטים חדשים במהלך השנה האחרונה.החנויות החדשות והמשופצות כוללות מבחר רחב יותר של פריטים מקומיים, מצרכי מזון מסורתיים יותר, כולל מוצרים לחיות מחמד ותינוקות. בנוסף, שילוט חדש נועד לסייע לקונים עם מגבלות תזונתיות. החנות בקולומביה שבמדינת קליפורניה, אף תכלול מבחר של יותר מ -2,000 ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון, וכן מומחה בחנות שיענה על שאלות קונים.   ​ 

עתיד הקמעונאות – הפיכת הקניות לחוויה אישית​

  כיום יותר מתמיד להתנסות יש תפקיד מרכזי בעולם הקמעונאות.צרכנים מכל קבוצות הגיל מוכנים להוציא כסף על התנסות חווייתית יותר מאשר על דברים, ומתעניינים יותר בקמעונאים אשר מציעים חוויות אינטימיות, מותאמות אישית, דיגיטליות וחברתיות."אין ספק שראינו תזוזה מתמדת בדרך שצרכנים קונים ומתנהגים", אמרה לינדה קירקפטריק, סגנית נשיא בכירה לפיתוח עסקי של מסטרקארד בארצות הברית, שפתחה פנל מרכזי בתערוכת הקמעונאות הגדולה בעולם ריטייל'ס ביג שואו, שהתקיימה בינואר השנה בניו יורק. שוז אוף פריי ואינדצ'יינו, חברת נעליים וחברת חליפות לגברים שמייצרות מוצרים מותאמים אישית ובתוך כך מספקות חוויות ייחודיות בלתי נשכחות ללקוחותיהן, ממחישות תפיסה זו.ובעשותן זאת, לא זו בלבד שהן מחיות את חוויית הלקוח, אלא אף את המודל הקמעונאי עצמו.בתערוכת ריטייל'ס ביג שואו דנו ג'ודי פוקס, ממייסדי שוז אוף פריי וראשת מחלקת הקריאטיב בחברה, ודרו גרין, מנכ"ל אינדצ'יינו, כיצד קמעונאות חווייתית משנה את התעשייה ואיך מוצרים מותאמים אישית וייצור לפי דרישה הם המפתח לעתיד של הקמעונאות. שוז אוף פריי, שהוקמה לפני שבע שנים, מאפשרת לקונים לעצב נעליים משלהם באמצעות כלים דיגיטליים המראים כיצד לשלב חומרים שונים, צורות בוהן, עקבים ורכיבים אחרים, כדי ליצור פריט ייחודי.אינדצ'יינו מאפשרת לקונים לרכוש חליפות באמצעות הזנת המידות שלהם ובחירת סגנונות ובדים. החליפות נשלחות ללקוחות בתוך כמה שבועות בעלות נמוכה יותר מאשר חליפות מסורתיות.   טכנולוגיה היא כלי המפתח בחוויית לקוח יוצר מותג.בשוז אוף פריי הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות לחוות את ההתרגשות שבעיצוב נעל ייחודית, לראות הדמיות מתעוררות לחיים ולקבל בדיוק את מה שהם רוצים.כוח המשיכה של אינדצ'יינו אינו טמון רק בקלות ובנוחות הכרוכות בקניית חליפה אצלה, אלא גם בהתאמה מושלמת במידה ובעמידה ביכולת הכלכלית של הלקוח.טכנולוגיית קצה מאפשרת הן לשוז אוף פריי והן לאינדצ'יינו לייצר פריטים מותאמים אישית ביעילות רבה יותר ובאופן משתלם יותר. בעוד התאמה אישית ברמת המוצר אינה נראית בתחילה מעשית לכל הקמעונאים, העלתה פוקס את הרעיון של ייצור לפי דרישה ויכולות הדפסה בתלת-ממד, שפתחו עולם חדש ומרתק. "אתה יכול לקבל אינסוף מוצרים ייחודיים בלי כל הטרחה של כל המלאי מסביב", אמרה פוקס.בשביל אינדצ'יינו התנסות היא עניין מהותי. "אנחנו חושבים שהעסק שלנו צריך למכור חוויה ממש כשם שהוא מוכר מוצר", אמר גרין. מאז שהחלה החברה לפעול באינטרנט היא מפעילה חנויות שבהן "מדריכי סגנון" מסייעים ללקוחות ליצור את החליפה המושלמת. ואף שהחברה חוותה צמיחה מהירה, אמר גרין, היבט חשוב בשמירה על ההתמקדות בחוויית הלקוח נוגע בתרבות הארגונית של החברה."אין זה משנה מהו גודלה ...לעולם אל תאבדו את המנטליות והתרבות של חברת סטארט-אפ, למרות הצמיחה שלה", הוא אמר. אבל החוויה חייבת להוסיף להתפתח.פוקס מדמיינת שבעתיד של הקמעונאות אדם ייכנס לחדר הארונות שלו ויורה למחשב מה הוא רוצה ללבוש באותו יום מתוך התחשבות בתנאי מזג האוויר ובאירועים המצפים לו באותו תאריך, והבגד הספציפי יודפס בזמן שהוא מתקלח. "הדרך להגיע לרעיונות כאלה היא בהעמדת הלקוחות בלב של כל דבר שאנחנו עושים. אנחנו חייבים להיכנס לנעליים שלהם ולחשוב: מה עושה את החוויה הזאת לכיף, מה הופך אותה לנוחה?מה תהיה הדרך הכי יוצאת דופן ונעימה שהם יוכלו לחוות אותה?", הוסיפה פוקס. מודל של ייצור לפי דרישה מציב בפנינו אתגרים רבים, ושתי החברות ממשיכות לשפר את תהליך הייצור שלהן, ומטרתן היא לספק את מוצרים במהירות וביעילות גבןהות יותר. "אני חושבת שייצור לפי דרישה יהיה באמת אגוז קשה לפיצוח", אמרה פוקס,"אבל זה יפתח לנו עולם חדש לחלוטין מבחינת המודלים העסקיים שיהיו בסביבה הקמעונאית". ​ 

קיץ קל: פתיחת עונת המשקאות הקלים בארץ ובעולם​​

   נתח השוק של הקטגוריות השונותמכירות המשקאות הקלים בבריטניה מגיעות לשווי של 4.2 מיליארד ליש"ט בשנה, מה שהופך קטגוריה זו לאחת הגדולות אחרי אלכוהול, ושווה לסיגריות, כך מצא מחקר קאנטר וורלדפאנל  מינואר 2017.למשקאות המוגזים יש את הנתח הגדול ביותר במשקאות הקלים, אבל איך תפקדו השנה קטגוריות המשנה?לפי המחקר של קאנטר, המשקאות המוגזים נמכרים ב-1.3 מיליארד ליש"ט, עם ירידה של 3.1% לשנה זו.לא רחוק מהם ממוקמים מיצי הפירות (טבעיים ומעובדים) עם שווי של 1.2 מיליארד ליש"ט.קטגורית הסירופ הממותק ממוקמת במקום השלישי, עם 515 מיליון ליש"ט, אחריה מים מינרליים עם 450 מיליון ליש"ט והעלייה הגדולה ביותר לשנה זו – 7.8%.במקום החמישי ממוקמים משקאות ספורט ואנרגיה עם 255 מיליון ליש"ט בשנה. האם עדיין יש ביקוש לסוכר?למרות העלייה במכירות של קולה זירו, פפסי מקס וגרסאות נוספות של המשקאות ללא סוכר, עדיין ישנה דרך ארוכה לפני שמשקאות נטולי סוכר יוכלו להתעלות על המשקאות בגרסתם הקלאסית, לפחות במכירות בפאבים ובשירותי קייטרינג, ועוד יותר במכירות במכולות. מחקר מטעם הגרוסר מצא כי בריטים נוטים לרכוש יותר משקאות קלים עתירי סוכר, כשהם מבלים במסעדות ובפאבים מאשר במכולת. לעומת זאת, מחקר של מכון נילסן ו-CGA מצא כי לקולה דיאט יש נתח קטן משמעותית בשירותי קייטרינג ובפאבים מאשר במכולות. פפסי היא דוגמה מצוינת לכך.כאחת ההצלחות הגדולות של המשקאות הקלים בשנים האחרונות, משקה הפפסי מקס מחזיק ב-55% ממכירות המותג במכולות, וצומח ב-10.3%.עם זאת, הוא מהווה רק 7.8% ממכירות המותג  בשירותי קייטרינג. מה גם, שהפפסי הקלאסי, עם כמות הסוכר הרגילה, נמצא במגמת עלייה. משקאות חדשים ברחבי העולםגם בשאר מדינות העולם מהפכת הבריאות מראה את אותותיה.משקה סופרפוד קנדי מזרעי צ'יה ותפוח הוא ממש חטיף אורגני טבעוני.יש בו לפחות 12% פרי, והוא נטול סוכר לחלוטין,המשקה מיוצר על ידי גרין פנדה.משקה מעניין נוסף מגיע דווקא ממרוקו, והוא משקה קיווי מוגז של חברת פריז.לשם שינוי הקיווי יעמוד לבדו, ולא ישולב עם פירות אחרים כמו תותים.עוד בקטגוריית המוגזים נמצא משקה ליצ'י מוגז מיפן, של חברת קירין מאטס.הוא משקה מופחת בקלוריות, והוא מוגז יותר ממשקאות מוגזים אחרים. ומה קורה בענף המשקאות הקלים בישראל?תחום המשקאות הלא אלכוהוליים בישראל גלגל בשנה החולפת 2.7 מיליארד שקל, בתוך כך מבקשת רשת שופרסל להיכנס כשחקנית חדשה לענף עם השקת מותג פרטי של משקאות קלים."כלכליסט" פירסם כי מדובר במהלך שבמסגרתו תחדור שופרסל לשוק המשקאות הלא אלכוהוליים ותמכור מגוון משקאות קלים מוגזים, מיצים ומים מינרלים תחת המותג הפרטי ותייבא משקאות קוקה קולה וקולה זירו מקונצרן אולקר הטורקי. בעוד שאת המשקאות המוגזים והמים המינרלים שופרסל תייבא, למגוון המיצים תהיה אחראית החברה הישראלית "גניר".כיום שוק המיצים הלא מוגזים נשלט על ידי החברה המרכזית עם 39.9% מהמכירות באמצעות פריגת. גם 'קוקה-קולה ישראל' מתחדשת ומשיקה סדרה של משקאות פיוז טי Herbal, סדרה המאופיינת במתיקות מעודנת ובטעמי פירות עם צמחי תבלין מרעננים במיוחד: מנגו-קמומיל ואגס-מרווה.השקת הסדרה החדשה של פיוז טי באה לתת מענה לצורך של צרכנים המחפשים משקה תה קר מרענן ומרווה, מופחת קלוריות ובמתיקות מעודנת.בשנים האחרונות ביסס את עצמו המותג בהובלת הקטגוריה, הן בהיבטי הצריכה והן בחדשנות השיווקית, כאשר השקה זו מציינת חדשנות מוצרית אשר מתכתבת עם פעילות המותג מאז השקתו.​ ​ 

מנהלי אסם שמים הכל על השולחן בפרלמנט הקמעונאים של קופה רושמת

 פרלמנט הקמעונאים של "קופה רושמת" שהתארח לאחרונה בחברת נסטלה אסם, וכלל נאומים של בכירי החברה שסיפרו על מגמות ושינויים בהרגלי הצריכה התאמה של קווי הייצור, ההתפתחות והשינויים בנתוני המכירות והמלצות אישיות למוצרים המתחדשים. מר איציק צאייג מנכ"ל קבוצת אסם ומר ניר מטוסביץ מנכ"ל קבוצת אסם סחר כיבדו אותנו ופתחו את המפגש ב'אני מאמין' שלהם, להלן דברים שאמרו לפרלמנט:  איציק צייאג מנכ"ל קבוצת אסם: "נראה כי השוק הפרטי צומח בחמש השנים האחרונות, ובאסם זה בוודאות נכון. השוק הפרטי, אצלנו באסם, צמח פי 3 מהצמיחה הכללית בשאר השוק. כנראה שאנחנו עושים משהו טוב. אסם פותחת את השנה בסערה מאוד גדולה, עם הרבה מאוד חדשנות. חלקה חדשנות בתוך הקטגוריה (״אח של ביסלי״ בחטיפים ו״בונז׳ור ולתנור״ - 2 קטגוריות שיכולות להביא לשינוי)וניכר שרמת המכירות שלהם מאוד טובה. אתמול הייתי בקרית מלאכי ולשמחתי ראיתי שהמדפים ריקים, הביקוש היה גדול מאוד. ברור לי שעבור מי שיש לו מקום במקררים המותג ״בונז׳ור ולתנור״ יכול ליצור לו מקור הכנסה מצוין כי קו מוצרים הינו בעל  איכות גבוהה ועם פוטנציאל אדיר להצליח. גם המחירים מאוד סבירים ביחס למוצר מוכן. בהחלט יש לנו עוד חידושים ואנחנו מלאים בעשייה כדי להביא צמיחה בקטגוריות של אסם וכדי לעבוד יחד אתכם, הקמעונאים ובסופו של דבר כדי להביא לכולנו יותר שקלים הביתה. אנחנו מוצאים כמעט 20 מיליון שקל על תמיכה שיווקית, סכום לא מבוטל, בין היתר על מבצעים, על נראות בחנויות, וכל מה שצריך כדי לתמוך בפעילות ובקידום. בואו נעבוד קשה ונצליח!" ​ איציק צאייג, מנכ"ל קבוצת אסם | "כנראה שאנחנו עושים משהו טוב"  ניר מטוסביץ מנכ"ל קבוצת אסם הסחר: " אני רוצה להראות לכם צד אחר של נסטלה-אסם, איך עובדים בחברה גדולה, בינלאומית, עם כל כך הרבה אנשים, איך מנהלים את כל המנגנון הענק הזה, את כל האופרציה הזאת. מה זה ייעוד?יו״ר נסטלה, חברת המזון הכי גדולה בעולם אמר, שהייעוד הוא המצפן שמכוון את הפעולות שלנו ומעניק משמעות לעשייה שלנו. מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? מה מוביל אותך? מה הערכים שלך?אנחנו בחברה גדולה, צריכים לחבר את כולם יחד ולייצר מנגנון משותף. בסוף בא בנאדם, מסתכל על השקית החדשה של במבה והוא לא מבין איזה תהליך ארוך זה עבר כדי שזה יגיע ככה אל היד שלו. לפעמים זה כרוך אפילו תהליך של שנים שמתחיל מרעיון שמתגלגל. כדי שכולם יעבדו יחד, עם אותה הכוונה, צריך שיהיה ייעוד. והייעוד שלנו הוא בנסטלה אסם: לשפר את איכות החיים ולייצר עתיד טוב יותר. זה משפט פתיחה שלנו והערך הכי מרכזי שלנו, זה כבוד עבורנו. מי שבסוף נותן כבוד  - מכבדים אותו, אם זה העובדים שלך, הלקוחות שלך או הספקים שלך. צריך לתת כבוד לעתיד, קל מאוד לשרוף את ההווה על חשבון העתיד. ככה נפתח ונטפח את הסביבה שבה אנחנו חיים. יש לנו מפעלים, אריזות, פרושים בכל המדינה, בפריפריה, בכל מקום. אנחנו מעסיקים המון אנשים, ויש לנו הרבה לקוחות. חשוב מאוד שיהיה בקהילה שבה אנחנו פועלים, כבוד הדדי, כדי שהכבוד יחזור אלינו. נסטלה היא חברת המזון הגדולה בעולם שפועלת ב-180 מדינות.אם מסתכלים על מגמות בעולם אנו רואים כי הרגלי הצריכה משתנים כל העת ועוד ישתנו. מותגים מלפני עשר- חמש עשרה שנה מתנהגים אחרת מהיום. פעם הייתה עולה פרסומת בטלויזיה ויום למחרת המדפים היו ריקים. אבל היום זה לא ככה. אז איך בכל זאת מושכים את הלקוחות והקונים? הדור הצעיר, הילדים שלנו, קונים אחרת לגמרי, חשובים להם דברים אחרים. אחד הדברים שהכי חשוב היום לאנשים, וזה דבר שהולך ומתפתח, זה מה עומד מאחורי המותג, לא רק המותג עצמו. למשל מקדונלדס. לפני 20 שנה בערך, אנשים היו קונים מקדונלדס כי זה המבורגר טעים. היום, יש המון תחרות ולאנשים חשוב לדעת מי זו החברה שעומדת מאחורי המוצר. האם זו חברה שעושה טוב? באמצעות מחקרים גילינו שלאנשים חשוב לדעת כמובן שהערך והייעוד חשוב כדי לשמור על עובדים טובים ועל לקוחות נאמנים. אבל גם כדי לשמור עניין מול הצרכנים חברה שעובדת נכון וטוב, זו חברה שבסוף מביאה ערך.אפילו חנות קטנה בשכונה ברחוב שנתפסת כאדיבה, כהוגנת, שנותנת כבוד ללקוחות, יבואו אליה ולא למישהו אחר שהוא לא כזה. אז למי הייעוד שלנו פונה? לכולם! לעובדים, ללקוחות, לספקים, לבעלי המניות ולקהילה. לפעמים זה מקשה עלינו, הרף שהצבנו לעצמנו. יש ספקים שאנחנו, לפי ההגדרה, לא נשתמש בשירותים שלהם כי הם לא עומדים בסטנדרטים שאנחנו קבענו. לפעמים זה יעלה לנו קצת יותר. בייצור לדוגמא - אנחנו מקפידים על האיכות, ועל הבקרה - וזה עולה כסף אבל אנחנו יודעים שבסוף אין פשרות במוצר שיוצא לצרכנים.    ניר מטוסביץ', מנכ"ל קבוצת אסם סחר | "מה מוביל אותך? מה הערכים שלך?"  אסם קיימת כבר 76 שנה ונסטלה כמאה חמישים שנה - זו חברה שחייבת להמשיך לפעול ולשמור על האיכות שהגדירה לעצמה. איך זה משפיע על המוצרים שלנו?  יש לנו מוצרי הנאה מצד אחד ומוצרי בריאות מצד שני.. חלק מהסל שלנו, לכאורה,הוא סל שיש עליו מחלוקת - יותר מדי מלח, סוכר.החוכמה היא לפעול בהתאם לצרכים של הצרכן וגם לטרנדים. יש סקאלה רחבה בין הנאה לבין בריאות - איכות חיים. העניין הוא שגם ההנאה היא טובה לאיכות החיים - היא גם טובה לבריאות. ועל הציר הזה אנחנו חיים.במוצרים החדשים שלנו  - ״בונז׳ור ולתנור״ יש הנאה, פינוק. אבל זה מגובה בבקרת איכות מאוד גבוהה, כך שזה גם משלב גם איכות חיים. כדאי לנסות. גם ״אח של ביסלי״ הוא ביסלי ללא גלוטן. אנחנו משתדלים תמיד לשים את הדגש על 'להביא משהו שישלב את הערך התזונתי הגבוה, עם הנאה מירבית מהטעם וגם מגוון רחב של טעמים ואפשרויות'. כשיש לך ייעוד, צריך שזה יחלחל לכל מי שעובד ובא במגע עם אסם. זה לוקח זמן ועבודה קשה, אבל כפי שציינתי קודם - הייעוד הוא המצפן שדרכו אנחנו פועלים.  

...
...

קופה רושמת

מביאה לכם את כל

המגמות החדשות וההתפתחות במוצרי מזון מהארץ והעולם.

 

 "the best was to predict the future is to invent it."

- alan kay

 

 

אל תישארו מאחור-

כנסו להתעדכן...

 

 

אתר הקמעונאות של ישראל​

03-5357669​​

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת

GlobalEx         טל: 03-6760602

ת.ד. 7639, רמת גן מיקוד 52176

צור קשר 

 

שלח

שם:

שדה חובה

תודה רבה!

הטופס נשלח בהצלחה.

 

אימייל:

שדה חובה

טלפון:

שדה חובה

נושא הפנייה:

שדה חובה

תוכן הפנייה:

שדה חובה

בואו לקפה

 

אור יהודה המסגר 6

פייסבוק

 

בואו להתעדכן בחדשות ופרסומים או סתם לשתף אותנו במידע

כתבו לנו

 

כתובת למשלוח - ת.ד 6308 גני יהודה​kupa@kupa.co.il

התקשרו

 

03-5357669

054-5555090

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת