האם כסף מזומן ייעלם מעולם הקמעונאות?​​

   חידה: מה אוניברסלי, נוח, אנונימי, ניתן להעברה במהירות - ואולי נהפך למיושן?תשובה: כסף מזומן, כמובן. בשעה שאמצעי תשלום אחרים התרבו, החל בכרטיסי אשראי, עבור בכרטיסי חיוב מיידי, כרטיסי מתנה וכרטיסי תשלום משולמים מראש, וכלה בתשלום בנייד ובארנק דיגיטלי, לתשלום המסורתי בכסף מזומן יוצאים מוניטין גרועים לאחרונה.NRF  (איחוד הקמעונאות הארצי של ארצות הברית ועוד 46 מדינות) יצא לבדוק מה שוויו של הכסף המזומן בעידן הדיגיטלי. אף שאין זו דעת הרוב, לא מעט קמעונאים רוצים שבעתיד לא יהיה כסף מזומן, למרות מעלותיו של הדולר, שעוד לא נס לחו. פרי קרמר, סגן נשיא בחברת הייעוץ האמריקאית בוסטון ריטייל פרטנרס, טוען שכ-80% מהקמעונאים כיום כבר ממילא מתנהלים בלי כסף מזומן - לא בהכרח מהחלטה מודעת, אלא בשל התגברות השימוש בכרטיסי תשלום.קמעונאים אוהבים את הקלות שבה אפשר לבצע עסקאות אלקטרוניות, ואף שקמעונאים רבים יחלקו על קביעה זו – קרמר טוען שנוחות השימוש שווה את המחיר הגבוה שגובים הבנקים באגרות על ביצוען."קמעונאים אינם מעוניינים לתפקד באמת כבנקים. זה לא המקום שבו הם מרוויחים", הוא אומר. "הרבה פחות יקר לתפעל כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי מאשר להתעסק במזומן, כי כסף מזומן דורש מעורבות של הרבה עובדים". מלורי דנקן, סגן נשיא בכיר ויועץ כללי של איחוד הקמעונאות הארצי של ארצות הברית ומומחה לתשלומים קמעונאיים, חולק על קביעה זו. אף שהוא מטיל ספק בנתון ש-80% מהקמעונאים כיום משתמשים בכרטיסי אשראי, הוא מודה שעסקות בכרטיסי אשראי "הם כנראה הרוב" בעולם הקמעונאות של היום, מגמה שמועצמת בזכות הפופולריות של כרטיסי חיוב מיידי בקרב בני דור המילניום. אבל בתשלום בכסף מזומן הקמעונאי מקבל את מלוא התמורה, 100 סנט לדולר, בעוד בנקים גובים עמלה של 3%-2% על כל עסקה שנעשית בכרטיס אשראי - תשלום שמסתכם ביותר מ-50 מיליארד דולר בכל תעשיית הקמעונאות בשנה; עניין זה גרר הן התדיינות משפטית והן חקיקה. העמלות שגובים כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי גבוהות בהרבה מעלות הטיפול במזומנים, אומר דנקן."כסף מזומן הוא אמצעי התשלום המועדף ובעל העלות הנמוכה ביותר בשביל רוב הקמעונאים", הוא אומר."מנקודת מבט של עלות, בשביל רוב הקמעונאים כסף מזומן הוא עדיין המלך".דמי העמלה כה גבוהים היום ש"בשורה התחתונה, הם הרסניים לסוחר" שמנסה לספוג את העלויות שלהם, אומר דאנקן, ולא מותיר לקמעונאים ברירה, אלא לגלם אותם במחירי הסחורה.  עולם נטול מזומנים  הרעיון של חברה שמתנהלת ללא כסף צובר תאוצה בעולם. במדינות סקנדינביה - שבדיה, דנמרק, נורבגיה ופינלנד, זו אף המדיניות הממשלתית. לפי הפדרל ריזרב, עסקאות שהתבצעו באופן, אלקטרוני, דיגיטלי ומקוון הניבו 617 מיליארד דולר ב-2016 לעומת כ-60 מיליארד דולר ב-2010 – יותר מפי עשרה.חברת שירותי הייעוץ, הטכנולוגיה והאאוטסורסינג קאפג'מניי העריכה את הצמיחה של תשלומים אלקטרוניים ודיגיטליים ב-2015 בכ-10% - במילים אחרות, עסקאות בסכום של 426 מיליארד דולר. "באופן כללי, היינו שמחים להיפטר (ממזומן) בשביל כל החברה", אומר אייר מיור, מייסד רשת המזון המהיר קלובר פוד לאב, המספקת לצרכנים מזון מהחווה היישר לשולחן, ומפעילה יותר מתריסר משאיות מזון ומסעדות בסביבת בוסטון. "אני לא אוהב להתעסק במזומן, שמהווה שיעור הולך וקטן ממחזור העסקים שלנו. אני חושב שזה מטרד עצום".אף שהמחיר של רוב המאכלים בתפריט הרשת עולים פחות מ-10 דולרים, מיור אומר שכסף מזומן אחראי רק לכ-20% מכלל המכירות של הרשת.זה המקום שההוצאות נאספות, הוא אומר, הקמעונאים צריכים לספור את המזומנים, לאבטח אותם, לחשב את הסיכון וההפסדים ולהפקיד אותם בבנק."טיפול בכסף מזומן אינו בחינם", הוא אומר, "אם מצרפים את כל ההוצאות, העלויות גבוהות למדי". מיור אומר שהוא "עדיין מעדיף לשלם את העלויות" לבנקים ולכרטיסי אשראי אפילו בעמלה של 3% מאשר לקבל תשלומים במזומן. למרות כל הסימנים המעידים על כך שבעתיד כנראה לא נשתמש בכסף מזומן, לא יהיה זה פשוט לקמעונאי ארצות הברית להשבית את פעילויותיהם העסקיות המתבצעות במזומן. שורה של שיקולים עומדת מאחורי הטענה, ובכללם עמדות צרכן, חוקים ותקנות - לא כל שכן 1.4 טריליון דולר אמריקאי שנמצאים במחזור הכלכלה העולמית, שהפדרל ריזרב רואה בה "חנות מהימנה של ערך". אמצעי תשלום רלוונטי ורב עוצמהתשלום בכסף מזומן אינו עומד להיעלם בקרוב, והוא נותר אמצעי תשלום רלוונטי ורב עוצמה.מחקרים של הפדרל ריזרב מראים שצרכנים מעדיפים לשלם במזומן בכחצי מכלל העסקות שעולות פחות מ-50 דולר, ומעדיפים להשתמש בכסף מזומן בתדירות גבוהה יותר מאשר בכרטיסי אשראי או בכרטיסי חיוב מיידי במגוון הוצאות שונות.נוסף על כך, לדברי הפדרל ריזרב, תשלומים של אדם לאדם נעשים כמעט באופן בלעדי במזומן, למרות הצמיחה של אמצעי תשלום אלקטרוניים דוגמת פייפאל וונמו. קרמר מכיר בכך שאף שתשלום בכרטיסי אשראי נפוץ מאוד בקרב קונים רבים, לצרכנים רבים בעלי הכנסה נמוכה אין חשבון בנק או שהם בעלי כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי מוגבלים, ולעתים אף אין להם כלל כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי.בעוד צרכנים מסוימים עשויים לאמץ שימוש בכרטיסי אשראי ותשלומים בטלפון הנייד, החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות טוענת שאחרים מעדיפים לשלם במזומן, כדי לא להשאיר רישומים אלקטרוניים. לפי חבר הקונגרס לשעבר מטקסס והמועמד לנשיאות המפלגה הליברטינית רון פול, המעבר לתשלומים אלקטרוניים מקוונים ודיגיטליים הוא כלי בידי מתכנני מדיניות כלכלית מרכזיים שרוצים "לחסל שימוש במטבע עובר לסוחר, כך שממשלות יוכלו לתעד, לשלוט ולהטיל מס על כל השוק". רון שוולין, מנהל מחלקת המחקר לשירותים פיננסיים של חברת קורנרסטון אדוויזרס, אומר שכוחות רבים תומכים בלהוסיף להסתמך באופן נרחב על כסף מזומן.שוולין חזה ב-2011 שיידרשו עוד 200 שנה עד שייעלם השימוש בכסף מזומן.אף שבחמש השנים האחרונות צצו והתרבו מכשירים חכמים ושיטות תשלום חלופיות שאולי קיצרו את טווח הזמן שחזה, שוולין נשאר נאמן לרוח התחזית שלו, המתארת כמבולגן ​​את נוף התשלומים בעתיד, שבו כל הכסף המזומן נהפך לתשלום דיגיטלי."המציאות היא שבטווח הזמן הקצר, 30-25 שנה מהיום, עדיין יפעלו כמה כוחות חזקים מאוד שישאירו את השימוש בכסף מזומן בחיים", הוא אומר.שוולין אומר שלנשיאת כסף מזומן בגוף יש סיכונים משלה, אך שאלות רבות מבחינות גישה, אבטחה ומדיניות נותרו בלא מענה כאשר מדובר בחברה שבה כל התשלומים נעשים באופן דיגיטלי ואלקטרוני."עוד לא התחלנו להתעסק בסוגי השאלות האלה", הוא אומר. "אם יש לך 100 דולר בכיס, אתה מסתכן בלאבד 100 דולר. אבל אם נתחיל להתרחק מתשלום במזומן ונעבור לאמצעי תשלום דיגיטליים ואלקטרוניים, אז פרצת אבטחה אינה מסכנת מאה דולר מכיסך, אלא יכולה  לסכן מאות או אלפי דולרים מכל החשבונות שלך". במילים פשוטות, אומר שוולין, "אנחנו עוד לא מוכנים".​​ 

רוחות של שינוי בסופרמרקטים האמריקאיים​

   על רקע האיום הגובר מצד הקניות באינטרנט, בסופרמרקטים המסורתיים נרשמת ירידה במכירות.רשתות ענק סוגרות סניפים, בעוד רשתות אחרות מתרחבות, והמפה הקמעונאית משתנה תכופות.רשת הסופרמקרטים הותיקה, Marsh, קיצצה באופן משמעותי את צוות עובדי המטה שלה, והצהירה כי תמשיך בסגירת סניפיה גם במהלך חודש מאי.לאחרונה סגרה מספר חנויות בזו אחר זו, ואף הפסיקה לשלם שכירות במספר מיקומים.החברה נקלעה לקשיים כלכליים בתחילת שנות ה-2000, ומאז נרכשה על ידי Sun Capital ב-2006. סמנכ"ל השיווק לשעבר של הרשת, מארק הקמן, ציין כי הוא רואה בכך את תחילת הסוף.הוא הוסיף כי Marsh ביצעה קיצוצים דרסטיים למדי בצוות המטה שלה, במיוחד בקרב עובדי מחלקת ה-IT ארוכת השנים. דבר המאותת על כך ששירותי התמיכה לחנויות הרשת יופחתו באופן דרסטי.סבב סגירת הסניפים האחרון יותיר את החברה עם כ-55 סניפים, כאשר עת נרכשה על ידי Sun Capital מנתה יותר מ-120 חנויות. האם הידיעה על סגירת החנויות תרחיק את הקונים מהסניפים המקומיים?רשת Whole Foods צפויה לפתוח חנות עד סוף השנה בעיר אינדיאנפוליס שבמדינת אינדיאנה, עיר הולדתה של Marsh. החנות תהיה במרחק רחובות ספורים בלבד מסופרמרקט Marsh שנפתח ב-2014.האם זהו איום נוסף איתו תאלץ רשת Marsh להתמודד?פתיחת הסניף החדש של Whole Foods, היא חלק מהגל עליו עלתה הרשת.הרשת מעמיקה את מאמציה לקדם את 365, החנויות מטעמה המתמקדות בחיסכון: מחירים נוחים יותר, שימוש במנורות LED, קירור באמצעות פחמן דו חמצני ותרומה של שאריות המזון. רשת 365 מבית Whole foods, פתחה בשבוע האחרון את הסניף הרביעי שלה בעיר אוסטין שבטקסס, המציע גם מזון מוכן ומשקאות בשיתוף Easy Tiger ו-Juice land.מנכ"ל 365, ג'ון מאקי, ציין כי עתיד הרשת החדשה עוד אינו ברור, וכי מוקדם מדי לספק תחזיות ארוכות טווח.עם זאת, החנויות העתידיות שיפתחו יהיו רוח רעננה של חווית קניות קלה יותר – דרך עיצוב, טכנולוגיה וניסיון.חדשות טובות נוספות מבית Whole Foods:תחזיות מבשרות כי Kroger, רשת הסופרמרקטים הגדולה ביותר בארצות הברית במונחי הכנסות, מעוניינת במיזוג עם Whole foods. תחזיות אלו עולות לאחר דיווחים כי המתחרה הטבעית של Kroger, Albertsons Cos., בוחנת אפשרות מיזוג עם Sprouts Farmers Markets.Kroger הינה ענקית מסורתית ושמרנית, ואילו Whole Foods מתמקדת במזון הטבעי והאורגני, ומיזוג ביניהן ייתן מענה לחולשות של שתי הרשתות, ויחזק אותן בתחרות בשוק המזון הקמעונאי.נכון להיום, עדיין אין הוכחות כי אכן התקיימו מגעים, אך Whole Foods הצהירה לאחרונה כי היא פתוחה להצעות משקיעים. The fresh market סוגרת 5 סניפיםשינויים נוספים מגיעים גם מכיוון רשת הגורמה, The fresh market, שתסגור אף היא חמישה סניפים בשבועות הקרובים, תוך המשך המאמצים למתג את עצמה כרשת עממית יותר, והשקת פורמט חדש לסניפים שיפתחו בעתיד. דוברות הרשת מסרה כי ההחלטה לסגור את חמשת הסניפים התקבלה לאחר שיקול דעת זהיר של אסטרגיית הצמיחה הכוללת והביצועים לטווח הארוך של החברה.עוד מסרה החברה כי בשלב זה לא מתוכנת סגירה של סניפים נוספים.החברה, שהציבה את עצמה זמן רב כרשת סופרמרקטים יוקרתית, השיקה את הגישה החדשה שלה בשלושה סופרמרקטים חדשים במהלך השנה האחרונה.החנויות החדשות והמשופצות כוללות מבחר רחב יותר של פריטים מקומיים, מצרכי מזון מסורתיים יותר, כולל מוצרים לחיות מחמד ותינוקות. בנוסף, שילוט חדש נועד לסייע לקונים עם מגבלות תזונתיות. החנות בקולומביה שבמדינת קליפורניה, אף תכלול מבחר של יותר מ -2,000 ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון, וכן מומחה בחנות שיענה על שאלות קונים.   ​ 

קיץ קל: פתיחת עונת המשקאות הקלים בארץ ובעולם​​

   נתח השוק של הקטגוריות השונותמכירות המשקאות הקלים בבריטניה מגיעות לשווי של 4.2 מיליארד ליש"ט בשנה, מה שהופך קטגוריה זו לאחת הגדולות אחרי אלכוהול, ושווה לסיגריות, כך מצא מחקר קאנטר וורלדפאנל  מינואר 2017.למשקאות המוגזים יש את הנתח הגדול ביותר במשקאות הקלים, אבל איך תפקדו השנה קטגוריות המשנה?לפי המחקר של קאנטר, המשקאות המוגזים נמכרים ב-1.3 מיליארד ליש"ט, עם ירידה של 3.1% לשנה זו.לא רחוק מהם ממוקמים מיצי הפירות (טבעיים ומעובדים) עם שווי של 1.2 מיליארד ליש"ט.קטגורית הסירופ הממותק ממוקמת במקום השלישי, עם 515 מיליון ליש"ט, אחריה מים מינרליים עם 450 מיליון ליש"ט והעלייה הגדולה ביותר לשנה זו – 7.8%.במקום החמישי ממוקמים משקאות ספורט ואנרגיה עם 255 מיליון ליש"ט בשנה. האם עדיין יש ביקוש לסוכר?למרות העלייה במכירות של קולה זירו, פפסי מקס וגרסאות נוספות של המשקאות ללא סוכר, עדיין ישנה דרך ארוכה לפני שמשקאות נטולי סוכר יוכלו להתעלות על המשקאות בגרסתם הקלאסית, לפחות במכירות בפאבים ובשירותי קייטרינג, ועוד יותר במכירות במכולות. מחקר מטעם הגרוסר מצא כי בריטים נוטים לרכוש יותר משקאות קלים עתירי סוכר, כשהם מבלים במסעדות ובפאבים מאשר במכולת. לעומת זאת, מחקר של מכון נילסן ו-CGA מצא כי לקולה דיאט יש נתח קטן משמעותית בשירותי קייטרינג ובפאבים מאשר במכולות. פפסי היא דוגמה מצוינת לכך.כאחת ההצלחות הגדולות של המשקאות הקלים בשנים האחרונות, משקה הפפסי מקס מחזיק ב-55% ממכירות המותג במכולות, וצומח ב-10.3%.עם זאת, הוא מהווה רק 7.8% ממכירות המותג  בשירותי קייטרינג. מה גם, שהפפסי הקלאסי, עם כמות הסוכר הרגילה, נמצא במגמת עלייה. משקאות חדשים ברחבי העולםגם בשאר מדינות העולם מהפכת הבריאות מראה את אותותיה.משקה סופרפוד קנדי מזרעי צ'יה ותפוח הוא ממש חטיף אורגני טבעוני.יש בו לפחות 12% פרי, והוא נטול סוכר לחלוטין,המשקה מיוצר על ידי גרין פנדה.משקה מעניין נוסף מגיע דווקא ממרוקו, והוא משקה קיווי מוגז של חברת פריז.לשם שינוי הקיווי יעמוד לבדו, ולא ישולב עם פירות אחרים כמו תותים.עוד בקטגוריית המוגזים נמצא משקה ליצ'י מוגז מיפן, של חברת קירין מאטס.הוא משקה מופחת בקלוריות, והוא מוגז יותר ממשקאות מוגזים אחרים. ומה קורה בענף המשקאות הקלים בישראל?תחום המשקאות הלא אלכוהוליים בישראל גלגל בשנה החולפת 2.7 מיליארד שקל, בתוך כך מבקשת רשת שופרסל להיכנס כשחקנית חדשה לענף עם השקת מותג פרטי של משקאות קלים."כלכליסט" פירסם כי מדובר במהלך שבמסגרתו תחדור שופרסל לשוק המשקאות הלא אלכוהוליים ותמכור מגוון משקאות קלים מוגזים, מיצים ומים מינרלים תחת המותג הפרטי ותייבא משקאות קוקה קולה וקולה זירו מקונצרן אולקר הטורקי. בעוד שאת המשקאות המוגזים והמים המינרלים שופרסל תייבא, למגוון המיצים תהיה אחראית החברה הישראלית "גניר".כיום שוק המיצים הלא מוגזים נשלט על ידי החברה המרכזית עם 39.9% מהמכירות באמצעות פריגת. גם 'קוקה-קולה ישראל' מתחדשת ומשיקה סדרה של משקאות פיוז טי Herbal, סדרה המאופיינת במתיקות מעודנת ובטעמי פירות עם צמחי תבלין מרעננים במיוחד: מנגו-קמומיל ואגס-מרווה.השקת הסדרה החדשה של פיוז טי באה לתת מענה לצורך של צרכנים המחפשים משקה תה קר מרענן ומרווה, מופחת קלוריות ובמתיקות מעודנת.בשנים האחרונות ביסס את עצמו המותג בהובלת הקטגוריה, הן בהיבטי הצריכה והן בחדשנות השיווקית, כאשר השקה זו מציינת חדשנות מוצרית אשר מתכתבת עם פעילות המותג מאז השקתו.​ ​ 

מנהלי אסם שמים הכל על השולחן בפרלמנט הקמעונאים של קופה רושמת

 מר איציק צאייג מנכ"ל קבוצת אסם ומר ניר מטוסביץ מנכ"ל קבוצת אסם סחר כיבדו אותנו ופתחו את המפגש ב'אני מאמין' שלהם, להלן דברים שאמרו לפרלמנט:  איציק צייאג מנכ"ל קבוצת אסם: "נראה כי השוק הפרטי צומח בחמש השנים האחרונות, ובאסם זה בוודאות נכון. השוק הפרטי, אצלנו באסם, צמח פי 3 מהצמיחה הכללית בשאר השוק. כנראה שאנחנו עושים משהו טוב. אסם פותחת את השנה בסערה מאוד גדולה, עם הרבה מאוד חדשנות. חלקה חדשנות בתוך הקטגוריה (״אח של ביסלי״ בחטיפים ו״בונז׳ור ולתנור״ - 2 קטגוריות שיכולות להביא לשינוי)וניכר שרמת המכירות שלהם מאוד טובה. אתמול הייתי בקרית מלאכי ולשמחתי ראיתי שהמדפים ריקים, הביקוש היה גדול מאוד. ברור לי שעבור מי שיש לו מקום במקררים המותג ״בונז׳ור ולתנור״ יכול ליצור לו מקור הכנסה מצוין כי קו מוצרים הינו בעל  איכות גבוהה ועם פוטנציאל אדיר להצליח. גם המחירים מאוד סבירים ביחס למוצר מוכן. בהחלט יש לנו עוד חידושים ואנחנו מלאים בעשייה כדי להביא צמיחה בקטגוריות של אסם וכדי לעבוד יחד אתכם, הקמעונאים ובסופו של דבר כדי להביא לכולנו יותר שקלים הביתה. אנחנו מוצאים כמעט 20 מיליון שקל על תמיכה שיווקית, סכום לא מבוטל, בין היתר על מבצעים, על נראות בחנויות, וכל מה שצריך כדי לתמוך בפעילות ובקידום. בואו נעבוד קשה ונצליח!" ​ איציק צאייג, מנכ"ל קבוצת אסם | "כנראה שאנחנו עושים משהו טוב"  ניר מטוסביץ מנכ"ל קבוצת אסם הסחר: " אני רוצה להראות לכם צד אחר של נסטלה-אסם, איך עובדים בחברה גדולה, בינלאומית, עם כל כך הרבה אנשים, איך מנהלים את כל המנגנון הענק הזה, את כל האופרציה הזאת. מה זה ייעוד?יו״ר נסטלה, חברת המזון הכי גדולה בעולם אמר, שהייעוד הוא המצפן שמכוון את הפעולות שלנו ומעניק משמעות לעשייה שלנו. מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? מה מוביל אותך? מה הערכים שלך?אנחנו בחברה גדולה, צריכים לחבר את כולם יחד ולייצר מנגנון משותף. בסוף בא בנאדם, מסתכל על השקית החדשה של במבה והוא לא מבין איזה תהליך ארוך זה עבר כדי שזה יגיע ככה אל היד שלו. לפעמים זה כרוך אפילו תהליך של שנים שמתחיל מרעיון שמתגלגל. כדי שכולם יעבדו יחד, עם אותה הכוונה, צריך שיהיה ייעוד. והייעוד שלנו הוא בנסטלה אסם: לשפר את איכות החיים ולייצר עתיד טוב יותר. זה משפט פתיחה שלנו והערך הכי מרכזי שלנו, זה כבוד עבורנו. מי שבסוף נותן כבוד  - מכבדים אותו, אם זה העובדים שלך, הלקוחות שלך או הספקים שלך. צריך לתת כבוד לעתיד, קל מאוד לשרוף את ההווה על חשבון העתיד. ככה נפתח ונטפח את הסביבה שבה אנחנו חיים. יש לנו מפעלים, אריזות, פרושים בכל המדינה, בפריפריה, בכל מקום. אנחנו מעסיקים המון אנשים, ויש לנו הרבה לקוחות. חשוב מאוד שיהיה בקהילה שבה אנחנו פועלים, כבוד הדדי, כדי שהכבוד יחזור אלינו. נסטלה היא חברת המזון הגדולה בעולם שפועלת ב-180 מדינות.אם מסתכלים על מגמות בעולם אנו רואים כי הרגלי הצריכה משתנים כל העת ועוד ישתנו. מותגים מלפני עשר- חמש עשרה שנה מתנהגים אחרת מהיום. פעם הייתה עולה פרסומת בטלויזיה ויום למחרת המדפים היו ריקים. אבל היום זה לא ככה. אז איך בכל זאת מושכים את הלקוחות והקונים? הדור הצעיר, הילדים שלנו, קונים אחרת לגמרי, חשובים להם דברים אחרים. אחד הדברים שהכי חשוב היום לאנשים, וזה דבר שהולך ומתפתח, זה מה עומד מאחורי המותג, לא רק המותג עצמו. למשל מקדונלדס. לפני 20 שנה בערך, אנשים היו קונים מקדונלדס כי זה המבורגר טעים. היום, יש המון תחרות ולאנשים חשוב לדעת מי זו החברה שעומדת מאחורי המוצר. האם זו חברה שעושה טוב? באמצעות מחקרים גילינו שלאנשים חשוב לדעת כמובן שהערך והייעוד חשוב כדי לשמור על עובדים טובים ועל לקוחות נאמנים. אבל גם כדי לשמור עניין מול הצרכנים חברה שעובדת נכון וטוב, זו חברה שבסוף מביאה ערך.אפילו חנות קטנה בשכונה ברחוב שנתפסת כאדיבה, כהוגנת, שנותנת כבוד ללקוחות, יבואו אליה ולא למישהו אחר שהוא לא כזה. אז למי הייעוד שלנו פונה? לכולם! לעובדים, ללקוחות, לספקים, לבעלי המניות ולקהילה. לפעמים זה מקשה עלינו, הרף שהצבנו לעצמנו. יש ספקים שאנחנו, לפי ההגדרה, לא נשתמש בשירותים שלהם כי הם לא עומדים בסטנדרטים שאנחנו קבענו. לפעמים זה יעלה לנו קצת יותר. בייצור לדוגמא - אנחנו מקפידים על האיכות, ועל הבקרה - וזה עולה כסף אבל אנחנו יודעים שבסוף אין פשרות במוצר שיוצא לצרכנים.    ניר מטוסביץ', מנכ"ל קבוצת אסם סחר | "מה מוביל אותך? מה הערכים שלך?"  אסם קיימת כבר 76 שנה ונסטלה כמאה חמישים שנה - זו חברה שחייבת להמשיך לפעול ולשמור על האיכות שהגדירה לעצמה. איך זה משפיע על המוצרים שלנו?  יש לנו מוצרי הנאה מצד אחד ומוצרי בריאות מצד שני.. חלק מהסל שלנו, לכאורה,הוא סל שיש עליו מחלוקת - יותר מדי מלח, סוכר.החוכמה היא לפעול בהתאם לצרכים של הצרכן וגם לטרנדים. יש סקאלה רחבה בין הנאה לבין בריאות - איכות חיים. העניין הוא שגם ההנאה היא טובה לאיכות החיים - היא גם טובה לבריאות. ועל הציר הזה אנחנו חיים.במוצרים החדשים שלנו  - ״בונז׳ור ולתנור״ יש הנאה, פינוק. אבל זה מגובה בבקרת איכות מאוד גבוהה, כך שזה גם משלב גם איכות חיים. כדאי לנסות. גם ״אח של ביסלי״ הוא ביסלי ללא גלוטן. אנחנו משתדלים תמיד לשים את הדגש על 'להביא משהו שישלב את הערך התזונתי הגבוה, עם הנאה מירבית מהטעם וגם מגוון רחב של טעמים ואפשרויות'. כשיש לך ייעוד, צריך שזה יחלחל לכל מי שעובד ובא במגע עם אסם. זה לוקח זמן ועבודה קשה, אבל כפי שציינתי קודם - הייעוד הוא המצפן שדרכו אנחנו פועלים.  

אם אין אני לי, המדינה לי? על חוק הפנסיה החדש לעצמאים​

   שלל תירוצים גורמים לנו לא להפריש לפנסיה, מתגלגלים מחודש לחודש? מחכים שההכנסות יגדלו? אבל לא שמים לב שהזמן אינו עוצר מלכת, והופ – אנחנו בני שישים בלי פנסיה. וכאן המדינה החליטה להתערב.החל מינואר 2017, חובת ההפרשה לפנסיה חלה על עצמאים בין הגילאים  21-60.שיעור ההפקדה לפנסיית חובה לעצמאים עומד על 4.45% על ההכנסה בגובה מחצית מהשכר הממוצע במשק, ועל 12.55% מסך ההכנסה מעל מחצית השכר הממוצע במשק. כמה צריך עצמאי להפריש לפנסיה מידי חודש?החובה להפרשה היא על הכנסה עד לגובה השכר הממוצע במשק.לדוגמא, כיום, השכר הממוצע הינו 9,673 ש"ח. עצמאי בעל הכנסה של  10000 ש"ח, יפריש על 4732 ש"ח הראשונים סכום של 207.68 ש"ח, על 4,732 ש"ח הנוספים יפקיד סך של 594 ש"ח.על יתרת ההכנסה, קרי,  536 ש"ח, הוא אינו מחוייב להפריש לפנסיה, אולם ניתן לבחור להפריש עד  16 אחוז מההכנסה השנתית, ועד לתקרה של 206,400 ש"ח.אז המדינה החליטה לקחת אחריות ומכריחה אותנו להפריש. לא נפריש לפנסיה? נקבל קנס. אבל עזבו רגע את הקנס. למה בכל זאת כדאי לנו לראות בכך משהו חיובי?  הפרשות לחסכון פנסיוני (פנסיה וקרן השתלמות) מקנות לנו הטבות ניכוי וזיכוי מס. הפרשה לפנסיה מפחיתה את ההכנסה החייבת במס ובתשלום לביטוח לאומי.במסגרת החיסכון הפנסיוני אנו יכולים לבטח את עצמנו באובדן כושר עבודה ובביטוח חיים, לדאוג לעצמנו ולמשפחה שלנו, ועל הדרך לקבל הטבות מס נוספות.המדינה נותנת לנו כסף, לא ניקח? הפקדה לקרן השתלמות פטורה ממס רווחי הון בתום 6 שנים, וגם כן מוכרת כהוצאה ומפחיתה את ההכנסה החייבת בתשלום מיסים. היכן לחסוך את כספי הפנסיה שיופרשו?כדי להתחיל לחסוך את כספי הפנסיה, יש צורך לפתוח קופת גמל עליהם כעמית עצמאי או קרן פנסיה מול סוכן הביטוח או דרך אחת מחברות הביטוח או קרנות הפנסיה. הטבת מס הכנסה וביטוח לאומיעד שכר של 60% מהשכר הממוצע במשק, 5900 שקל, ישלם העצמאי ביטוח לאומי 2.87% בלבד במקום 6.72% מהשכר. שכר מעל 60% מהשכר הממוצע, מעל 5900 ש"ח, ישלם העצמאי ביטוח לאומי 12.85% במקום 11.23%. ההפקדה מוכרת כהוצאה מלאה למס הכנסה, עד תקרת הכנסה חודשית של 17,400. מה קורה אם לא מפרישים לפנסיה?כאמור, חיסכון פנסיוני מעניק הטבות מס לחוסכים. עצמאי שלא יפקיד לפנסיה במסגרת פנסיית החובה, עלול להיקנס, כאשר גובה הקנס כיום הוא 500 שקלים. בעוד שהמדינה מחייבת אתכם לחסוך כ-8% מהשכר הממוצע לפנסיה, הרי את הטבות המס תקבלו עד תקרת הפקדות של 16% מהשכר. באילו מקרים ניתן למשוך את כספי הפנסיה?לא ניתן למשוך את כל הסכום שנצבר בקופה, אלא במקרים כגוון פשיטת רגל שבה תוכלו למשוך חלק מהסכום פטור ממס לפי נוסחה שקבע משרד האוצר וכמובן בהגיעכם לגיל פנסיה.     הכותב: ליאור פרץ, סוכן ביטוח ומנהל סיכונים משפחתיים  liorprz@gmail.com​

האם רלוונטיות וחדשנות יכולות להגדיל לך את העסק

   חדשנות בענף הקמעונאות יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה וכמה דרכים. באופן טבעי, קמעונאים מעוניינים לגרום לעסק שלהם לצמוח. הדבר נעשה, בין היתר, באמצעות פעולות ליצירת דומיננטיות  אל מול המתחרים מאותו תחום, הרחבת קהל הלקוחות הפוטנציאלי תוך יצירת מעגל לקוחות קבועים ונאמנים, וגם- חדשנות. על מנת להפוך עסק לחדשני- העיסוק בנושא צריך להיות חלק מהאג'נדה וההתנהלות היום-יומית של המנהלים. הרצון לגדול- ולא רק מבחינה חומרית, אלא גם לייצר דינמיקה אנושית בריאה שתגרום להפיכת העסק לרלוונטי בכל עת ולאורך זמן- היא החדשנות במובן הכי פשוט של המילה. לעמוד בקצב- חדשנות בכל המישורים בכדי לייצר התחדשות בלתי פוסקת צריך לעבוד, ולעבוד כמו שצריך, עד שהעיסוק בנושא יהיה ברור ומוטבע בתוך המודל העסקי ולא יתעורר לחיים רק בתקופות שבהן העסק נזקק ל"הנעה מחדש". חדשנות מתבטאת במוצרים, בשירות, בחוויית לקוח ועוד-  ויכולה לשרת היטב את האינטרסים של כל מנהל חנות שעושה בה שימוש נבון. זו הסיבה לכך שיש לעקוב אחר המגמות המשתנות בעולם הקמעונאות- ולפעול בהתאם, וזה לוקח זמן- עד שהפעולות שנעשות על מנת לייצר חדשנות- הופכות לחלק טבעי של העסק. שישה הרגלים שכדאי לקמעונאי לאמץ 1.טיפוח של מחויבות לחדשנות-הכול מתחיל במנהלים עצמם. מדובר בעניין שיש לתכנן, לתקצב, ולפנות לו חלון בלוח הזמנים. עצם המחויבות לא להישאר אדישים, ההבנה כי מדובר במסע מורכב ולא רק באירוע חד פעמי- מחייבת את הנהלת העסק להקצות חלק ממשאביה לטיפוח חדשנות. 2.השקעה במקומות הנכונים על מנת להגיע רחוק-על אף שחדשנות עסקית מקורה בחשיבה יצירתית, חשוב מאוד להבין כי בפועל- היא נושאת פירות רק אם עוסקים בה באופן מסודר ומשתמשים בה כמנוע ליצירת אסטרטגיה. אם זה תקציב פיננסי, זמן עבודה של עובדים או העלאת הנושא לדיון בישיבות הנהלה וכדומה- הגדרת יעדים ברורים ומטרה מוגדרת וכן אופן טיפול מסודר, מאפשרת הקצאת משאבים מדויקת יותר ש"תעשה את העבודה". 3.הקשבה ללקוחות-לקוחות "מצביעים ברגליים"-מנהל של חנות שרוצה להיות חדשני במובן של השירות שהוא מציע ללקוחותיו, חייב לאפשר ללקוחות שלו להשמיע את קולם, לקבל פידבקים ולעורר דיון מסוים איתם, זאת על מנת שירגישו שיש להם את היכולת לשנות דברים בעסק, ולכן יש טעם להמשך הנאמנות שלהם אל המקום. 4.סיעור מוחות פורה ויצירתי-קמעונאים שמחויבים לחדשנות, הם כאלה שלא יפחדו לשתף בניהולה גם בעלי אינטרסים מכל התחומים- קמעונאים אחרים, ספקים של סחורה וכדומה- שעשויים לתרום לדיון. החשיבה המפרה הזו צריכה להתבצע כמה שיותר קרוב לתחילת התהליך של השינוי שהעסק רוצה להתחיל לנקוט בו, על מנת לייצר כמה שפחות הוצאות פיננסיות מיותרות, ולהשאיר תקציב לשינויים בלתי צפויים בתכנית. 5.ניסוי ותהייה-ההבנה כי כישלון הוא חלק מכל תהליך שבסופו של דבר מצליח, היא דבר חשוב מאין כמותו. קמעונאים חדשניים מבינים כי אף פעם אין מאה אחוזי הצלחה, ולכן לא פוחדים לנהל את הסיכונים שלהם, ואף עושים זאת באופן נועז יותר לעומת מתחריהם. למידה ללא הרף, הסרת מחסומים והתמקדות בצרכים המשתנים של הלקוחות- מסייעת לניהול חדשנות בצורה יעילה, והגעה ישירה ואפקטיבית אל לבבותיהם. 6.לתכנן כמה צעדים קדימה-ניהול מיטבי של נושא החדשנות בעולם הקמעונאות, יכול להתבצע רק על ידי האנשים המחויבים לכך בכל נשמתם. חלוקת תפקידים נכונה, שימוש יעיל בטכנולוגיה וכן עבודה טובה כצוות- הם הדברים שיגרמו לחדשנות לקרות בפועל בתוך הארגון.    ​

איך בני ה 30 (דור ה Y) יכולים להגדיל לך את המכירות?

   הנשים והגברים שנולדו בסביבות האייטיז, נחשפו מגיל צעיר מאוד לשפע של גירויים והאצה אדירה בטכנולוגיה. הנגישות שלהם לכל מה שמתרחש בעולם, בוודאי בהשוואה להוריהם- היא מדהימה, ולכן הם נחשבים כיום לקבוצת הלקוחות שהכי קשה לקמעונאים "להגיע" אליה. המגוון הרחב של אפשרויות הגישה שהטכנולוגיה כיום מאפשרת, כביכול אמורה להקל על הקשר שבין קמעונאי לקונים שלו. אבל במבחן השטח, דווקא מכיוון שיש לדור הזה כל כך הרבה דרכים לעשות שופינג לבחור מתוכן, מדובר באתגר אמיתי עבור הקמעונאים, שיש "לפצח" אותו בחוכמה על מנת להפוך את נתח הקונים הזה לנאמן מבחינה צרכנית. לאינטרנט יש השפעה מכרעת על האופן שבו דור ה Y  עושה שופינגמדובר באנשים שנולדו אל תוך מהפכה של ממש, בכל הקשור לתקשורת של בני אדם זה עם זה. למעשה, עד שהגיעו לגיל שבו התחילו לערוך את הקניות שלהם בכוחות עצמם- בני דור הY  כבר נחשפו לאורך השנים לדרכים כה רבות להשתמש באינטרנט, עבור כל דבר לרבות קניות- ולכן קשה מאוד להפתיע אותם ולגרום להם להתרגש משופינג סטנדרטי. זוהי אחת הסיבות לכך שנקודות מכירה פיזיות חייבות לעמוד בקצב ועל הקמעונאים להיות מעודכנים מספיק, על מנת לגרום ללקוחות המשתייכים לקבוצה הזאת להוציא כסף "על המקום"- ולא רק לקנות מוצרים זהים און-ליין. איך עושים זאת? היכרות עם הרגלי הצריכה של הלקוחות תוביל לביצוע רכישותאם הקבוצה שאתה כקמעונאי הכי מתקשה לבסס עמה את הקשר הצרכני- היא בעלת מאפיינים ברורים, זה יכול להקל עד מאוד על סלילת הדרך אליה, ויש לעשות זאת בצורה נבונה ומותאמת, גם אם מדובר בשינוי של ממש מבחינה עסקית ותקצוב מחדש של משאבים. מה זה אומר? בעיקר להבין שמה שעובד עבור לקוחות צעירים מאוד, או מבוגרים מעל גיל 40- כנראה לא ממש מדבר עבור בני השלושים של ימינו. עבורם המדיה על כל פניה היא "המלכה", והם אוהבים לשלב אותה בחייהם בכל מובן. רשתות חברתיות, אי-מייל, אתרי אינטרנט- אלו דוגמאות לאמצעים שאתה יכול לפתח כמנהל אצלך בעסק, ובכך להוביל את אותם האנשים אליך, באופן טבעי, לא רק לביצוע קניות מקוונות אלא גם לנקודות המכירה עצמן. חלק מהעניין הוא להשלים עם העובדה, שרבים מהלקוחות שלך עושים סוג של "תחקיר" אינטרנטי על המקום שאותו אתה מנהל, עוד בטרם ייכנסו בשעריה של החנות. לכן מומלץ שתדע כיצד להציג את העסק שלך בצורה המעניינת ביותר ובו בעת גם העניינית והאינפורמטיבית ככל שניתן- על מנת לקצר את ההשתהות של הלקוח המתלבט ברשת, ולהוביל אותו ישירות אל הקופה, עם סל מוצרים מתוך הסחורה שאתה מציע. מה לקוחות בני דור ה Y  רוצים במיוחד?מבחינה כלכלית, מחקרים מראים שאחד מהדברים שמאפיינים את הלקוחות שנולדו בשנות ה80 וה 90, הוא זהירות כלכלית. הבזבזנות אינה חלק מחייהם באותה הרמה של הדור שקדם להם, וזה אומר כמה דברים מבחינת הקמעונאים: תשלומים- האפשרות של חלוקת הסכום לתשלום למספר חלקים, כך שהעלות החודשית תרד- קוסמת לקבוצת הלקוחות הזו, והם ישמחו יותר לקנות ממקומות שמציעים הסדר תשלומים נוח וללא ריבית. צורת תשלום מאובטחת- החשש מגניבת פרטים ובמיוחד פרטים אישיים כמו מספר תעודת זהות או של כרטיסי אשראי, מרחף כמו עננה שחורה וזאת על אף הפופולריות של הקניות המקוונות בקרב בני דור הy. אופציה של תשלום מאובטח כמו למשל דרך פייפאל, כאחתמדרכי התשלום שחנות תציע- קרוב לוודאי שתגרום ליותר לקוחות להוציא כסף בתוך נקודת המכירה. הנחות ומבצעים- הזהירות הכלכלית מייצרת חשש מהוצאות כספיות מיותרות, ובמיוחד אם יש סיכוי גבוה לכך שהמוצר שאותו הלקוח עומד לרכוש- יעמוד למכירה בהנחה משמעותית תוך זמן קצר. מחירים אטרקטיביים ולא רק בסוף עונה, אם כן, מהווים מוקד משיכה גדול מאוד, וכמוהם גם האפשרות להנחה עתידית בעקבות רכישה שבוצעה. קופון שיינתן בתום הקנייה ויגרום לשופינג הבא להיות זול יותר, עשוי מאוד לייצר רכישה נוספת מאותו המקום. שילוב של דרכים לשופינג- מתן מענה מירבי והתחשבות בצרכים של הלקוחות, מביאה אל העסק לקוחות חוזרים וחדשים כאחד. ערבוב של כמה אופני רכישה, כמו האפשרות "למלא סל מוצרים" דרך אתר האינטרנט של סופרמרקט מסוים, לדוגמה, ולאסוף אותו מהחנות באופן עצמאי- מייצרת הן את החיסכון הרצוי בזמן, והן את החיסכון בכסף. להשתמש בחוכמה בפרסום ושיווק באמצעות אי-מייל- העיסוק המתמיד במסכים וכמויות הדואר האלקטרוני שבני הדור הזה מקבלים על בסיס יומי, עלול לגרום לניוזלטרים הפרסומיים שהם מקבלים להיעלם בין שאר ההודעות. הלקוחות הללו כאמור לא אוהבים לבזבז כסף סתם, וגם לא ששים להקדיש דקות יקרות מזמן עבודתם לקריאת מיילים שיווקיים. ניסוח אישי ותכליתי, ובנוסף גם שימוש באמצעים ויזואליים שממחישים בצורה מעניינת את התוכן שאתם כקמעונאים רוצים לקדם- יגרום ללקוחות חובבי הגלישה שלכם, להיכנס להודעות ששלחתם ולבדוק איזו הצעה אתם מביאים אליהם הפעם, ובסופו של דבר עשוי גם להביא אותם אל החנויות. לא מחפשים קיצורי דרך, אלא להתייעל חשוב שקמעונאים יבינו עד כמה הקבוצה הזו, של בני השלושים, עשויה לסייע להם מאוד בהגדלת מחזור המכירות, ועד כמה הם יכולים להגדיל את הרווחים של העסק אילו רק ישכילו "לדבר אליה בשפה שלה". מדובר בקבוצה שחלק ניכר ממנה כבר החלו להקים משפחה, האנשים האלה עמוסים במשימות ועסוקים מהבוקר עד הערב בקריירה- וקמעונאים בהחלט יכולים "לנצל" זאת ולהיעזר בנתונים שכאלה על מנת לצמוח. היכולת לקצר עבורם תהליכים, להתחשב בצרכיהם הכלכליים הייחודיים של הצרכנים הללו, ולהציע להם הצעות שיווקיות רלוונטיות וממוקדות- עשויה להיות המפתח, שיגרום לכך שבני דור ה Y יהפכו ללקוחות שישמרו לכם אמונים לאורך שנים רבות.​

SIAL

ANUGA - תערוכת הקמעונאים מהנחשבות בעולם

פרלמנט הקמעונאים של קופה רושמת ​

   בצל השינויים הדרמטים​ בענף המזון והמשקאות :  פרלמנט הקמעונאים של קופה רושמת התכנס...היה מרתק    בפורום הקמעונאים של ״קופה רושמת״ שהתארח לאחרונה בחברת נסטלה אסם, התקיים פאנל מרתק של הקמעונאים עם אריק ינאי מנכ"ל ״קופה רושמת״. הקמעונאים העלו נושאים לדיון, שאלו שאלות, קיבלו תשובות ואפילו טיפים מעניינים, פגשות את איציק צאייג מנכ"ל קבוצת אסם ואת ניר מטוסביץ מנכ"ל קבוצת אסם סחר, את אבי אלמוג מנהל המכירות הארצי של השוק הפרטי ואת נגה קליגר מנהלת השיווק לקונים בנק' המכירה. לסיום מתוק סיירו גם במרלו"ג של אסם ולמדו על תהליך השינוע האוטומטי של הסחורה מקווי הייצור במפעל – המחסנים ומשם למשאיות בדרך לבתי העסק * איך מגייסים עובדים? האם מכירת מזון באינטרנט עובדת? למה חברות מחדשות ומשיקות מאות מוצרים? איך אתם, הקמעונאים אמורים לדעת איך למכור אותם נכון? כל זאת ועוד, לפניכם   אריק ינאי, מנכ"ל ״קופה רושמת״, אמר דברי פתיחה: ״אני עוסק בקמעונאות כבר למעלה משלושים שנה, מכיר את התחום לאורך ולרוחב, גם בארץ גם בחו"ל. אני מעריץ את הקמעונאי הפרטי בארץ בהיותכם למעשה חברה של אדם אחד. אתם מנהל השיווק, מנהל המכירות, מנהל שירות הלקוחות, המחסנאים, הקניין ועוד... ועוד..., אתם, למעשה, מייצגים את כל מה שיש בחברה גדולה, כמחלקות, אבל - כבודדים. כל מה שמתנהל בעסק מההתחלה ועד הסוף זה אתם. אחד הדברים שאנחנו עושים ב״קופה רושמת״, הוא לנסות לחזק אתכם. לתת לכם את התורה הקמעונאית וניהול העסק, את האופק הקמעונאי ולקרב את החברות אליכם במטרה לסייע לכם להצליח. כיום, הצרכנים השתנו לגמרי. פעם היית קונה חלב וחצי לחם וזהו. הקמעונאי היה יודע שזה מה שאנשים קונים ובזה זה נגמר. היום יש את דור ה- X  ודור ה-Y  ודור ה-z ,  יש את הטבעונים ואת הצמחוניים ונוער ומבוגרים וכל אחד מאופיין אחרת. ופתאום, הקמעונאי הפרטי, נדרש להבין כיצד לספק את רצונות כולם. זה לגמרי לא פשוט. למה אמרתי שאני מעריץ? כי לדעתי אפילו המנהלים של הגדולות החברות הגדולות לא היו מצליחים להתמודד עם כל מה שאתם מתמודדים ביומיום, ולהצליח״. כל הקמעונאים הציגו את עצמם, מבעל סופרמרקט שהתחיל כמכולת הראשונה בראשון לציון, אמא ובנה, שמנהל יחד איתה בעודו בגיל של המינימרקט (19), מבעל סופרמרקט שקיים שלושים שנה, בעלי סופרים מהמגזר הערבי, בעלי רשת של כמה סופרים ועוד. וכבר בשלב הזה עלו טיפים ושאלות בין הקמעונאים. אסי מור מ״היפר מור״, פתח תקווה, בעודו מציג את עצמו, גם מייעץ: ״אם אתה לא יורד באיכות המוצרים, לאורך זמן הלקוחות זוכרים את זה. ירקות באיכות, עופות טריים, מאפים טריים - זה דבר שמנצח. מי שמחזיק עוף בגריל יודע שזה מוקד משיכה. גם מאפים טריים. בחודשי הקיץ אנחנו פותחים רימונים ושמים בקופסאות פלסטיק, גם סלט פירות שמים בקופסאות פלסטיק - למכירה במקררים. וזה עובד. אומרים שהלקוחות משתנים וזה לא מה שהיה פעם. אתה חותך סלט ירקות ומוכר ככה סלט חתוך -  תתפלא איך לקוחות קונים במקום לחתוך לבד בבית. צריך כל הזמן להיות יצירתי, להכין.  (ברקע שואלים: איזה מאפים אתה מוכר?) אני מביא פילסברי, ולמשל בגטים שלא נמכרו אני מכין מהם פוקצ׳ות עם פלפל או טונה, זה עף יפה״. לאחר שליאור וישראל מ”זול טוב” ירושלים,  מספרים על עשרה סניפים, אותם הם מנהלים עם מנהלי סניפים, אסי מור מ״היפר מור״ שואל אותם: איך אתם מגייסים עובדים? זו שאלה כואבת. כולנו נתקלים בבעיה הזאת. האיכות של העובד בעשר השנים האחרונות ירדה, יותר מתעסקים בטלפון פחות מוסר עבודה, אבטלה סמויה. איך אתה מצליח לגייס עובדים נורמלים?ליאור: אנחנו מחזיקים 110 עובדים. שתי הבעיות המרכזיות של העסקים של כולנו (במיוחד מי שמחזיק יותר מעסק אחד): גניבות ועובדים. אם הצלחנו להביא עובדים טובים ולמזער את הגניבות - עשינו עבודה טובה. הגיוס הוא מאוד קשה, אבל ברגע שאתה משקיע ב״אסים״ שלך, המנהלים שלך, נותן להם משכורות מצוינות, הם יחזיקו בעצמם את הצוות. אני משמר את המנהל - והוא ישמר אותם.    אריק ינאי, ״קופה רושמת״: ולעניין אחר. ״שופרסל״ הטילו פצצה לתוך השוק, בכך שהקימו מרכז מכירות והפצה לקמעונאים פרטיים.  מה דעתכם? זה יכול לתפוס? אריאל בביוב ״אביב מזוב״: אני הולך לשתף פעולה. הם דיברו איתי בטלפון וזה נשמע מאוד משתלם. יש לי חבר שעובד איתם והמחירים פנטסטיים. זה כבר גורם לספקים להתכופף. דני ״סופר דהן״ בשדרות: אבל הספקים יודעים שאצלנו הכסף הגדול. הם מרוויחים את רוב הכסף מאיתנו, הפרטיים. אנחנו נקודת האור שלהם כי אנחנו גדלים. אנחנו השוק הצומח!!!. רונן ״סופר כל רונן״ תל אביב: אם הפער של ההנחה בין שופרסל לספקים לא משמעותי (פחות 40%) אז עדיף לנו לשמור על הקשר  שיש לנו עם החברה, איתה אתה יכול להתקדם יותר לעומק, זה יותר יציב ולאורך זמן.אריק ״קופה רושמת״: אם היו מציעים לכם למכור את המותג הפרטי של שופרסל הייתם מוכרים אצלכם? רוב הקמעונאים ענו שלא.עימאד ״סופר טייבה״: אם אני אמכור מותגים של שופרסל אני אחזק את השוק שלו, הוא כמו מתחרה שלי. גם אם יהיה יותר זול לא משנה בכמה.דני ״סופר דהן״ :הלקוח יבין אוטומטית שקניתי את זה משופרסל. אם הלקוח יראה בחנות שלי מותג של שופרסל הוא יחשוב רגע, את זה אני יכול לקנות בעצמי. זה מקטין אותי כסופר.אריק ״קופה רושמת״: האם תהיה משמעות למחיר יותר זול?עימאד ״סופר טייבה: לא רונן מינמרקט ״לשירותך״ בחולון: יש פערים בין הדיסקאונט (הרשתות הגדולות) ובינינו, במחירים שהם מקבלים ומה שאנחנו מקבלים (בעלי הסופרמרקטים/מרכולים). אם אנחנו בצמיחה ויש פוטנציאל אז למה לא לתת לנו מחירים טובים?אריק ינאי ״קופה רושמת״: אני לא חושב שהתחרות שלך מול הרשתות צריכה להיות במחיר. אף פעם לא תנצח אותם בזה.רונן מינמרקט ״לשירותך״: אני חזק בשירות אבל אם ירגישו שאני עושק אותם, לא יגיעו. זה עד גבול מסוים, זה לא ימצא חן בעיניהם.אריק ינאי ״קופה רושמת״:. המחיר זה לא הדבר שבגללו הלקוחות מגיעים אליך. במחקרים ובסקרים שהתפרסמו בעולם, המחיר הוא במקום הרביעי במה שאיכפת לצרכן. הטיפול והשירות האנושיות והאיכות שיש במינימרקטים פרטיים זה מה שחשוב לו יותר, ואת זה לא תמצאו ברשתות הגדולות.ליאור ״זול טוב״: וזה במידה והפער לא גדול.אריק ינאי ״קופה רושמת״: נכון. הפער לא צריך להיות גדול. לפעמים, אתה לא יכול להתחרות במחירים של הרשתות הגדולות. אריק ינאי ״קופה רושמת״: אני נפגש עם מנהלים רבים בחברות השונות במהלך עשרים השנה האחרונות ודואג לשים את השוק הפרטי במרכז השולחן. כל הזמן אומר אני חוזר וטוען באזניהם שחייבים לתמוך בו כי הוא לעולם לא ייעלם וכי עוד ישוב ויתחזק. בשנה-שנתיים האחרונות העבודה שלי יותר קלה - אתם לא מבינים כמה שהחברות 'רצות' היום לכיוון השוק הפרטי! בפגישה אישית עם מנכ״ל שופרסל, אמר לי איציק אברכהן- "אנחנו הפסקנו להיות הצינור של הספקים. אנחנו יודעים להביא לבד את הדברים. את הבשר את החלב, את החיתולים".תבינו שהספקים חטפו המון סטירות מהרשתות, מכל הכיוונים, מה שדוחף אותם מאוד חזק לשוק הפרטי. פתאום אני רואה חברות ש-15 שנה השוק הפרטי לא עניין אותם, פתאום בטירוף עליו. -ועכשיו תגידו לי, מי מכם מוכר דרך האינטרנט? ליאור ״זול טוב״: אנחנו עוד לא התחלנו עכשיו מנסים להתחיל.ליעד וברק מ״סופר ״חי״ כפר סבא: ״הטקטיקה מול האינטרנט לא עובדת. בקושי עובד״אריק ינאי ״קופה רושמת״: גם בעולם אתרי האינטרנט במוצרי מזון הם על הפנים. כל מי שמתעסק במוצרי מזון דרך האינרטנט- מפסיד כסף. המכירות של ביגוד חשמל באינטרנט עובד - של מזון - פחות.  הקמעונאים שואלים - למה זה לא עובד?  אריק ינאי ״קופה רושמת״: אני משמש כשופט הישראלי (ביחד עם 28 שופטים מכל העולם) בתערוכה הבינלאומית ״SIAL״ בצרפת. נפגשנו עם חב' מחקר צרפתית וניסינו להבין מהן המגמות בקמעונאות. .התוצאות היו מעניינות ביותר, ביניהן:1.      רשתות הדיסקאונט בעולם (כמו חלק מהרשתות אצלנו) במגמת ירידה!2.      מגמת מוצרי הפרמיום בעלייה - אנשים רוצים יותר ויותר לקנות מוצרים טובים, איכותיים.3.      מגמת הדרייב - היא מגמה שאנשים קונים דרך האינטרנט ובאים לחנות לאסוף את הסחורה. היום בצרפת המגמה הזו עומדת על 3.5 מיליארד יורו. לקוחות לא רוצים לעמוד בחנות, לא רוצים לחכות. אשתי מזמינה, בדרך הביתה מהעבודה אני בא ואוסף. מפסידים את חויית הקנייה בתוך החנות.4.      נראות- אנו רואים עליה ברצון של צרכנים לנראות יפה יותר בחנויות.  אזה סוגי קונים מגיעים אליכם היום? איך אתם מבדלים בין הקונים? סיגל, מינמרקט ״בני פרץ״, מושב ברק: יש כאלה שבאים כי הם צריכים משהו ספציפי. יש כאלה שבאו על הדרך ואז קונים עוד דברים.רונן מינימרקט ״לשירותך״ : הצרכן מעדיף לשלם קצת יותר ולקנות רק מה שצריך ולא להיכנס לסופר הגדול ברשת, להתפתות ולקנות עוד דברים.ברק ״סופר חי״ :אנשים קונים עם העין. אז נכון אצלנו תשלמי קצת יותר אבל תצאי עם חיוך.אסי ״היפר מור״: לפני 25 שנה קיבלתי סיבוב בחשיבה: פעם אמרו לי - למה בסופר עולה ככה ולמה ככה. ואני לא יכול לעמוד באותם סטנדרטים של הסופר. משפחה הייתה קונה אצלי אלף בחודש? בסופר הם קונים 3,000 בחודש? המטרה שלי היא לא לקחת מהסל קניות של הסופר אלא רק לנגוס. להגדיל את הקנייה על חשבון הסופר. להיות יצירתי ולחשוב על עוד אפיקים שיגדילו לי את הכנסות דני ״סופר דהן״: יש עלינו דימוי ואנשים נוטים לחשוב שאנחנו יותר יקרים. אבל זה לא נכון, בסופו של דבר אנחנו יותר זולים, מבחינת הרווח שמגיע אלינו. הפערים שלנו  בין המחירים של הספקים לבין מה שאנחנו מוכרים  הם נמוכים יחסית לרשתות הגדולות. אז כשהלקוח יושב בשולחן שישי אני רוצה שלא יגיד שדני סופר דהן יקר, מקסימום שיגיד שברשתות הגדולות יותר זול. אבל לא שאני יקרן". אריק ינאי ״קופה רושמת״: תחשבו שבכל סופר יש כמה מאות מותגים ומעל מאה קטגוריות, בכל קטגוריה יש מספר מותגים. (פונה להימאד ״סופר טייבה״) כשאנשים באים לטייבה, לחנות. אתה מדבר עם הלקוחות? הם שואלים אותך שאלות על המותגים? איך אתה יודע מה לענות? עימאד ״סופר טייבה״: אני מספר להם ואומר להם מה שאני מבין לפי המכר, אם המוצר מוכר הרבה אז הוא מוצר טוב, וגם לפי מה שלקוחות אחרים אומרים. החברות שולחות מוצרים ולא מעבירות מידע לגבי המוצרים, לא ע״י אנשי המכירות ולא בכלל. למשל אני לא מבין מה זה ליין המוצרים ׳אסם פלוס׳. כנ״ל לגבי המוצרים החדשים של בונז׳ור שצריך להוציא 4 שעות לפני...  אריק ינאי ״קופה רושמת״: פחות מדי מידע וידע עובר לבעלי המינימרקטים לגבי המוצרים שמגיעים אליהם מהחברות. צריך לעבור יותר אינפורמציה לגבי המוצרים שאתם מוכרים. לא יכול להיות שתמכרו מוצרים בחנות ולא תדעו מה אתם מוכרים.אסי ״היפר מור״: בעיקר לעסקים הקטנים חשוב לדעת כמה שיותר על המוצרים. כי ללקוחות יש אמון במקומות כמונו. אם אתה תגיד להם המוצר הזה מצוין, הם סומכים עליך, מאמינים לך כסופרמרקט המקומי שלו. לסיכום המפגש המרתק, נפגשנו שוב בחדר הישיבות וביקשנו מהקמעונאים להביע את דעתם על השיחה שקיימנו קודם לכן: רונן ״סופר כל רונן״: היה מעניין מאוד למדנו דברים חדשים, חבל שהיה קצר מדי!אסי ״היפר מור״: אני חושב שהיום הזה היה הכרחי! וחשוב.בהחלט חידד לנו כמה דברים, עזר לנו להתחבר לעוד קמעונאים ולצוות קופה רושמת ואני מצפה להמשך עבודה פוריה יחדֿ.ליעד וברק סופר חי: ״היה מאוד חוייתי, מעשיר, מלמד, הזדמנות לראות מה עומד מאחורי המוצרים והאנשים והחברה עצמה, כיף ללמוד ולהיות מקושר דרך קופה רושמת לכאלה מקומות. חשוב לנו לדעת מה קורה בשוק וחשוב שיהיה דבר כזה לפחות פעם בשנה״ 

...
...

קופה רושמת מביאה

לכם את כל

המגמות החדשות

בתחום הקמעונאות.

 

אל תישארו מאחור-

כנסו להתעדכן...

 

אתר הקמעונאות של ישראל​

03-5357669​​

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת

GlobalEx         טל: 03-6760602

ת.ד. 7639, רמת גן מיקוד 52176

צור קשר 

 

שלח

שם:

שדה חובה

תודה רבה!

הטופס נשלח בהצלחה.

 

אימייל:

שדה חובה

טלפון:

שדה חובה

נושא הפנייה:

שדה חובה

תוכן הפנייה:

שדה חובה

בואו לקפה

 

אור יהודה המסגר 6

פייסבוק

 

בואו להתעדכן בחדשות ופרסומים או סתם לשתף אותנו במידע

כתבו לנו

 

כתובת למשלוח - ת.ד 6308 גני יהודה​kupa@kupa.co.il

התקשרו

 

03-5357669

054-5555090

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת